Rudenī un ziemā daļai cilvēku kļūst arvien grūtāk no rītiem pamosties un pakārtot ikdienas aktivitātes vēsajai sezonai. Liene Krauze, jogas  pasniedzēja, dalās pieredzē un iesaka vairākus veidus, lai diena būtu enerģijas pilna.

“Oktobra tumšajos rītos un vakaros dienas gaismu un saules starus redzam ārkārtīgi maz. Ar drūmo rudens un ziemas laiku cīnīties ir bezjēdzīgi, mana recepte nozīmē pielāgoties un atrast savus trikus labsajūtas nodrošināšanai,” stāsta Liene. “Vairāku gadu garumā ir izveidojušies ikrīta rituāli, kas liedz ļauties drūmam noskaņojumam un ļauj nezaudēt vasaras mēnešos iemantoto enerģiju un dzīvesprieku. Iespējams, kāds vai vairāki ieteikumi noderēs arī tev.”

1. Atrodi piemērotu mūziku!

Lai būtu patīkami celties, vēl pirms saullēkta atmodini sevi ar īpaši rītam izvēlētu mūziku jau telefona modinātājā.

2. Mosties pakāpeniski!

Pieceļoties no gultas, ir svarīgi neatdzist, tāpēc ieritinies siltā un mīkstā vilnas jakā. Savukārt, lai neradītu lieku enerģiju patērējošu trauksmi, apgaismojumu ieslēdz pakāpeniski. Un noteikti iedzer remdenu citronūdeni, sasildot vēderu.

3. Izkusties!

Publicitātes foto

Būtiski dienu sākt ar ko sildošu un vielmaiņu veicinošu, tas var būt īss rīta skrējiens, pastaiga ar suni svaigā gaisā, kontrastduša vai joga – izvēlies jebko patīkamu un lietderīgu, kas asinīm liks riņķot straujāk. Ja galīgi nav laika, arī 10-15 minūtes kustoties būs pietiekami. Aktivitātes noslēgumā iedzer uzmundrinošu dzērienu – apelsīnu sulu ar ingveru, zaļo tēju vai kafiju. Derēs viss, kas tev garšo!

4. Atrodi īsto laiku brokastīm!

Uzreiz pēc pamošanās ir svarīgi nenoslogot ķermeni ar nomierinošiem procesiem un neēst uzreiz, kā atver acis. Paēdot mūsu organisms pārslēgsies uz enerģiju taupošu režīmu – kļūsim lēni un miegaini. Cilvēkam bieži vien agri no rīta ēst nemaz negribas, un rīta diskomfortu, vēsumu, tumsu un miegainumu visdrīzāk kļūdaini noturam par bada sajūtu. Tāpēc atrodi savu īsto laiku brokastīm, radini sevi ēst vienā un tajā pašā laikā. Tikai tā varam novērst vēlmi ķerties pie šķietami ātriem risinājumiem, piemēram, neveselīga ēdiena.

5. Pievērs uzmanību izskatam!

Foto: Amalija andersone

Atceries, ka arī ārējam izskatam ir nozīme. Ja dienas sākumā jutīes labi izvēlētajā apģērbā, ir liela iespēja, ka pozitīvas izjūtas saglabāsies visu dienu. Tas pats attiecas uz pirmo maltīti. Pētījumi liecina, ka visbiežāk tieši tā noteiks turpmākās dienas ēdiena izvēles. Būtiski, lai ēdiens ne tikai garšo un estētiski izskatās, bet arī sniedz funkcionālu atbalstu uztura plānā, proti, ir uzturvielām un vitamīniem bagāts. Tiklīdz ārā ir vēss, manu izvēli iekaro Graci putras, kas nomaina vasarā iecienītos mušļus. Lūkojies, lai brokastu maltītes sastāvā ir vesels palīgu arsenāls – dzelzs,  kas rūpējas par normālu imūnsistēmas darbību, cinks veseliem matiem, nagiem un ādai, kā arī fosfors normālai enerģijas ieguves vielmaiņai un magnijs, kas mazina nogurumu un veicina normālas psiholoģiskās funkcijas.

6. Rūpējies par sevi visas dienas garumā!

Visas dienas laikā centies nenokļūt ārpus komforta zonas, plāno ikdienas gaitas tā, lai ne mirkli neesi izsalkumā, izslāpis vai nosalis.

7. Atrodi rituālu dienas noslēgumam!

Svarīgi ir ne tikai mosties ar prieku, nozīmīgi ir arī vakara notikumi. Pārnākot mājās, iededz sveces, uzsildi augu pienu ar garšvielām (rudenī labi der kurkuma, kardamons, karobs – kakao aizstājējs, kam nepiemīt uzmundrinošas vielas), pamazām samazini apgaismojumu, lai uztvere un maņas sāk atpūsties. Vieglas un dārzeņiem bagātas vakariņas pāris stundas pirms miega radīs pietiekamu sāta sajūtu, nepārslogojot vēderu, lai varam baudīt tumšajā laikā tik nepieciešamo 7-8 stundu nakstmieru.

“Apsolu, ka pelēko noskaņojumu kliedēsi, ja ikdienā ļausies tikai tām aktivitātēm, apģērbam un hobijiem, kas tev patiešām patīk,” saka jogas pasniedzēja.