Murgi – tas ir sapnis ar briesmīgu vai draudīgu sižetisko līniju. Psihologi uzskata, ka murgus cilvēki redz tad, kad reālie pārdzīvojumi nav raduši “izeju”, šādos gadījumos stress iemājo pašā cilvēkā un tā rezultātā viņš naktī redz sliktus sapņus. Kā konstatēts dažādos pētījumos, nakts murgus visbiežāk piedzīvo sievietes, bērni un radoši cilvēki, par šīm grupām ir vairāk attīstīta fantāzija. Dažos gadījumos murgi var norādīt uz dažādās neiroloģiskām un psihiskām saslimšanām. 

Foto: pixabay


Vairums cilvēku atzinušies, ka murgi naktīs viņus mocījuši laikā, kad viņi piedzīvojuši sarežģītus dzīves periodus. Nereti pēc šādu sapņu piemeklēšanas, cilvēks pamostas nakts vidū, nosvīdis, ar strauju sirds ritmu un nespēj aizmirst nepatīkamos piedzīvojumus (un atmiņas) pat vēl vairākas dienas. 

Jāatceras, ka dažkārt murgu iemesls ir visai praktisks: neērta guļvieta, telpā pārāk karsts, telpā trūkst skābekļa, iespējams, kāds sāpošs orgāns vai ķermeņa daļa. Lai izvairītos no murgiem naktīs, vajadzētu atturēties no alkohola lietošanas, kā arī pirms paša miega neieturēt sātīgas vakariņas.

Foto: pixabay


Kas attiecas uz psiholoģisku diskomfortu, kas provocē murgus, ar šiem iemesliem tikt skaidrībā ir daudz sarežģītāk. Psihologi uzskata, ka, ja cilvēkam nav izdevies “atrisināt” kādu nepatīkamu informāciju, tad zemapziņa to risina tad, kad cilvēks ir aizmidzis, tāpēc ir visai liels risks, ka šī problēma transformēsies murgā. 

Šie ieteikumi palīdzēs tev tikt galā ar nakts murgiem

  1. Ievēro miega higiēnu: labi izvēdini istabu pirms gulētiešanas, izslēdz mobilo telefonu, atsakies no alkohola lietošanas un neēd pirms miega.
  2. Izvairies no satraucošas informācijas pirms miega – nevajadzētu skatīties šausmu filmas vai sižetus ar smagu informāciju vai spēlēt, piemēram, datorspēles.
  3. Iemācies tikt galā ar stresu! Hronisks nervu saspringums, negatīvas emocijas, daudz uztraukuma darbā vai privātajā dzīvē, regulāras finansiālas problēmas – tas viss ir murgu provokators. Regulāri centies tikt galā ar savu uztraukumu un centies izrunāt (risināt) savas problēmas, lai tās nenomāktu tavu zemapziņu. Tas ir ļoti ieteicams arī tavai fiziskajai veselībai!
  4. Pieraksti murgu sižetisko līniju. Šis veids ir efektīvs tajos gadījumos, kad tu redzi atkārtotus notikumus savos sapņos. Uzreiz pēc pamošanās vajadzētu piefiksēt pēc iespējas vairāk detaļu, kuras tu atceries – pieraksti to. Tam seko vissvarīgākā darbība – visas nepatīkamās ainas un notikumus centies pārvērst (analizējot) neitrālos vai pat pozitīvos notikumos!

Sagatavots pēc ārzemju preses materiāliem.