Džona Pola Getija III traģiskais stāsts, ko kinolentē iemūžinājis Holivudas veterāns Ridlijs Skots, nominēts trijām “Zelta globusa” balvām un kinovēsturē ieies arī kā filma, no kuras izmests Kevins Speisijs.

 

Ražīgie gadi

Tas bijis pārāk labs piedāvājums, lai atteiktos, kādā no intervijām, vaicāts par iesaistīšanos biogrāfiskās drāmas “Visa pasaules nauda” aktierkomandā, atbildēja veterāns Kristofers Plammers, kurš nu iekļuvis arī “Zelta globusa” nominantu sarakstā. Pasaules slavu izpelnījies kā kapteinis dziedošās fon Trapu ģimenes stāstā “Mūzikas skaņas” (1965), viņš dažādiem balvu dalītājiem kļuvis interesants salīdzinoši nesen. 2010. gadā Plammers pirmo reizi savā ilgajā karjerā nominēts “Oskaram” (biogrāfiskajā filmā “Pēdējā pietura” viņš atveidoja Ļevu Tolstoju), bet 2012. gadā Plammera vārdu Amerikas Kinoakadēmija ierakstīja savā rekordu grāmatā, jo Kanādā dzimušais aktieris 82 gadu vecumā saņēma “Oskaru” kā labākais otrā plāna aktieris.

Droši vien arī šogad Kinoakadēmijas biedri iekļaus viņu nominantu vidū, un tas būs ne tikai Plammera talanta novērtējums, bet arī “Oskara” piešķīrēju nostāja šā gada Holivudas lielākā seksa skandāla kontekstā. Plammers lomā ielēca pēc tam, kad Kevins Speisijs atklāja savus jaunības dienu grēkus un ne vien tika izmests no Ridlija Skota jaunākās filmas epizodēm, bet arī zaudēja lomu teju kulta statusu ieguvušajā politisko peripetiju seriālā “Kāršu nams”. Tā veidotāji jau paziņojuši, ka turpmāk iztiks bez viņa pakalpojumiem, tāpēc sestās sezonas varoņu vidū Frenks Andervuds nav ieraugāms.

 

Mantinieka nolaupīšana

Speisija atzīšanās un tai sekojošā lavīna kļuva par Kristofera Plammera iespēju, un dramaturģiskais materiāls, ko pēc Džona Pīrsona grāmatas motīviem sarakstījis Deivids Skarpa, aizved uz pagājušā gadsimta septiņdesmitajiem gadiem – uz mūžīgo pilsētu Romu, kur naksnīgas pastaigas laikā tiek nolaupīts Pols. Viņš ir tobrīd pasaules bagātākā vīra Džona Pola Getija mazdēls. Pieprasītā izpirkšanas maksa ir astronomiska – 17 miljoni ASV dolāru, un visvecākais no Getijiem atsakās ielaisties kaut mazākajās diskusijās ar nolaupītājiem. Tikmēr zēna izmisusī māte cenšas darīt visu, lai naftas magnātu pārliecinātu par pretējo, taču sievietei tas neizdodas, jo, daudzus gadus pavadījis biznesa pasaulē un teju pilnībā atsvešinājies no ģimenes, sirmais vīrs nav aizkustināms ar patētiskām frāzēm.

Viņa dzīvē vērtība ir naudai un par naudu pērkamām lietām, ne smiekliem vai asarām, un tā, dienām ritot, cilpa ar Pola kaklu sažņaudzas arvien ciešāk. Nolaupītāji, apjaušot, ka naudu visdrīzāk nesaņems, pamazām briest draudiem fiziski izrēķināties ar 16 gadus veco puisi, jo, viņuprāt, atsevišķu ķermeņa daļu nosūtīšana Getiju ģimenei liks ātrāk pieņemt viņiem pozitīvu lēmumu. Tikmēr Getijs pieņem darbā konsultantu Flečeru Čeisu, kurš iepriekš strādājis CIP un veiksmīgi atrisinājis daudzas par neatrisināmām uzskatītas situācijas. Turpmākie mēneši būs cerību un asaru pilni, kā arī ļaus strādāt Itālijā dzimušajiem paparaci un preses mašinērijai, teorētiski uz papīra izspēlējot dažādas ar Getiju ģimeni saistītas situācijas, kas īpašu traģismu iegūst šā kino stāsta beigu titros.

 

Zvaigznes

Ridlijam Skotam piemīt gan dzelžains tvēriens, gan emocionalitāte, un bez tiem nebūtu tapusi šī pēc patiesiem notikumiem uzņemtā biogrāfiskā drāma. “Visa pasaules nauda” nav tikai ķīlnieku drāma. Tā ir stāsts par ģimeni, naudu, attiecībām, par cerībām un vilšanos, par lēmumiem, kas ietekmē un ietekmēs tik daudzas dzīves, par vientulību un politiku. Sarežģītās līnijas, kas stāstā savijušās cilvēcīgā musturā, Skots risina pieticīga budžeta – 40 miljoni dolāru – ietvaros, tā parādīdams, ka arī bez specefektiem spēj panākt skatītāja uzmanību, un to viņš savas ilgās karjeras laikā uzturējis gadiem ilgi.

Nominēts četriem “Oskariem” un darbojies tik dažādos žanros – no “Svešajiem” (1979) un “Pa asmeni skrienošā” (1982), un “Telmas un Luīzes” (1991) līdz “Gladiatoram” (2000) un “Marsietim” (2015) –, viņš ne vien iecelts bruņinieku kārtā, bet arī nosaukts par vienu no desmit britu kultūras visietekmīgākajām personībām. Šādi tituli un panākumi nu jau 80 gadus vecajam Ridlijam Skotam itin labi piestāv, ņemot vērā viņa milzīgo ietekmi Holivudas mūsdienu kino attīstībā, kā arī ambīcijas, kuri apmēri ar gadiem nekļūst pieticīgāki.

Ar trijām nominācijām, ko jau kopš 1944. gada piešķir Holivudā akreditētie ārzemju preses pārstāvji, filma izvirzīta “Zelta globusam”. To dalītāji novērtējuši Skota režisora profesionalitāti, kā labākais otrā plāna aktieris nominēts Plammers, savukārt kā labākā aktrise uz balvu kandidē Mišela Viljamsa, viena no savas paaudzes labākajām aktrisēm, kuras radošo CV rotā arī četras nominācijas “Oskaram”, četras – “Zelta globusam” un viens iegūts apbalvojums par galveno lomu biogrāfiskajā filmā “7 dienas un naktis ar Merilinu Monro” (2011). Savukārt nolaupītā Pola lomā iejuties astoņpadsmit gadus vecais Čārlijs Plammers – ar filmas vectēvu Kristoferu Plammeru viņu nesaista radniecība –, kurš jau paguvis nofilmēties vairākās seriāla “Krastmalas impērija” sērijās, kā arī bija viens no kandidātiem uz titullomu jaunākajās sērijās par Zirnekļcilvēka piedzīvojumiem, pirms lomā tika apstiprināts Toms Holands.

 

“Visa pasaules nauda”/”All the Money in the World”

ASV, Lielbritānija, 2017.

Režisors Ridlijs Skots

Lomās: Mišela Viljamsa, Kristofers Plammers, Marks Vālbergs, Romēns, Dirī, Čārlijs Plammers, Timotijs Hatons, Endrjū Bahens

No 29. decembra “Kino Citadele”, “Cinamon”, “Multikino”, “Splendid Palace”, “K Suns”, kā arī kinoteātros Ventspilī, Siguldā, Valmierā un Cēsīs