Absurda komēdija “Tikumīga sieviete” ir šā brīža kinorepertuāra ekstrēmākais piedāvājums. Šīs sociālās satīras stilistika sasaucas ar Ulriha Zeidla, Roja Andersona un Jorga Lantimosa daiļradi, un režisors Lukass Valenta Riners turpina iet to pašu ceļu, ko uzsāka debijas filmā “Parabellum”.

Argentīnai un, iespējams, visai pasaulei draud katastrofa, tāpēc kāds vīrietis pievienojas ļaužu grupai savādā treniņnometnē dziļi džungļos. Tās dalībnieki apgūst dažādas izdzīvošanai noderīgas prasmes, taču iemācās arī to, ka, sabrūkot sabiedrības iekārtai, tās likumi vairs nedarbojas, un šīs zināšanas atmodina viņu tumšos instinktus. Tā tika pieteikta filma “Parabellum” (2015), kas debitantu Lukasu Valentu Rineru pievienoja gan Roterdamas kinofestivāla konkursantiem un apceļoja citus kinofestivālus, gan to autoru pulkam, kuru skaļākie vārdi ir Ulrihs Zeidls, Rojs Andersons un Jorgs Lantimoss. Tik ekstrēmi sabiedrības un cilvēka kā sabiedriskas būtnes pētījumi ne tikai uz Latvijas kinoteātru ekrāniem nenonāk bieži – vairumā gadījumu vien kinofestivālos, kuru organizatori rūpējas nevis par lielo festivālu laureātu atrādīšanu peļņu nodrošinošos nolūkos, bet jaunāko kino vēsmu un valodas izmaiņu demonstrēšanu –, un “Tikumīga sieviete” jau nedēļu skatāma kinoteātrī “Kino Bize”.

Godalgota un izaicinoša, tā ironizē par sievietes cīņu gan ar viņas pašas, gan sabiedrības priekšstatiem par seksualitāti un ķermeni. No nedrošas ekskluzīva dzīvojamo māju rajona Buenosairesas apkaimē mājkalpotājas Belēna pārvēršas par nūdistu un svingeru komūnai piederīgu sievieti, taču dzīve otrpus elektriskās sētas jau ar savu klātbūtni vien derdzībā liek saviebties puritāniskajām bagātniecēm, kuru dienas paiet, lasot žurnālus, pļāpājot pa telefonu un melšot tikai niekus. Iedvesmu scenārijam pasmeļoties realitātē – kāda Buenosairesas nūdistu grupa izgājusi ielās, ar savām kailajām miesām provocējot sabiedrību –, Riners ir pārliecināts, ka gan Argentīnā, gan tik daudzās citās valstīs kailums vēl joprojām ir tabu. Taču viņš nemēģina samierināt nesamierināmo un šo problēmu nevis ietērpj sabiedrības acīm tīkamā iesaiņojumā, bet bezkaislīgi seko neapturamajai notikumu ķēdītei, kas arvien vairāk kailo miesu īpašniekus tuvina katastrofai, kas mūsdienu duālajā sabiedrībā – un ne tikai “Tikumīgas sievietes” telpā un kontekstā – nav novēršama.

“Tikumīga sieviete”/”Los decentes”/”A Decent Woman”

  • Argentīna, Austrija, Dienvidkoreja, 2016
  • Režisors: Lukass Valenta Riners
  • Lomās: Irīde Mokerta, Martins Šenlijs, Andrea Štrenica, Mariano Sajavedra u. c.
  • “Kino Bize”