Latvijā arvien pamanāmāka kļūst tendence, kad jaunas, labi izglītotas, izskatīgas sievietes ar veiksmīgu karjeru izvēlas aiziet no stabilas, labi atalgotas darba vietas un dodas pašas savas laimes meklējumos. Varbūt tā ir fundamentāla vēlēšanās attīstīt personību. Varbūt tas ir dziļi paslēpts mātes instinkts, kas mudina vairāk laika veltīt ģimenei un bērniem. Varbūt saimnieces gēns, kas prasa veidot savu saimi, savu sētu un savu saimniecību.

Viens no veidiem, kā jaunā laikmeta amazones izmēģina savu spēku, ir dizains. Piedevām tam ne vienmēr pamatā ir mākslinieciskā izglītība, citreiz meitenes ir juristes, citreiz ekonomistes, citreiz vienkārši talantīgas un uzņēmīgas būtnes. Cits pamanāms trends ir tas, ka meitenes reizēm veido saskanīgus duetus, kur viena puse ir mazliet romantiskāka un otra – pragmatiskāka. Viena otru papildinot, viņas var sasniegt jebkurus mērķus. Šāds radošs jauno uzņēmēju tandēms ir zīmola “Piku” īpašnieces Laima Gruzdiņa un Kristiāna Kupče. Pirms kļūt par dizainerēm un uzņēmējām vienai bija veiksmīga juristes un otrai – nekustamā īpašuma analītiķes karjera.

Viss sākās ar tumsu

Bērni bieži baidās no tumsas savās istabiņās. Lai šo fobiju mazinātu, bērnistabās lieto mazus, intīmus gaismeklīšus. Kad Laima iekārtoja sava mazā dēliņa Ralfa istabu, viņai ienāca prātā doma gaismiņu izgatavot pašai. Tā kopā ar vīru no koka atgriezumiem un LED eglīšu gaismiņām tika sameistarots oriģināls gaismas burtiņš – R. Tas maigi spīdēja tumsā un ļoti patika Ralfam, kurš tieši tobrīd sāka apgūt pirmos burtiņus.

Burtiņš patika pašiem un arī draugiem, kas nāca ciemos. Un kā dāvanas radiem un draugiem tapa nākošie gaismas burtiņi. Drīz Laimai amats bija rokā, un viņa juta, ka topošajam zīmolam vajadzīgs vārds. Tā kā pirmais burtiņš bija tapis par godu Ralfam, par zīmolu kļuva viņa mīļvārdiņš – PIKU.

Pirmās “kaujas kristības” “PIKU” burtiņiem bija Kalnciema tirdziņā, kas daudziem dizaineriem ir starta vieta. Laima tirdziņā piedāvāja jau noslīpētu un pārbaudītu burta modeli, un pircēji varēja izvēlēties no visiem alfabēta burtiem. Sākumā māksliniecei klientiem bija ļoti daudz jāstāsta par to, kas ir gaismas burts un kādam mērķim to var izmantot. Tomēr pircējiem burtiņi patika -tos labi pirka. Parādījās pirmie pasūtījumi, un bija skaidrs, ka no idejas sāk veidoties reāls bizness. Lai to attīstītu, vajadzēja piedalīties dažādos pasākumos, tirdziņos un izstādēs.

“Man patīk lietas, kas ir gan funkcionālas, gan skaistas, un tādus es veidoju PIKU burtiņus. Kad sāku tirgošanu, gaismas burti bija pilnīgi jauna prece. Klienti nezināja, kas tas tāds par “brīnumu”. Tāpēc tos piedāvāju dažādās tirdzniecības vietās un daudz piedalījos izstādēs. Svarīgi bija, lai es personīgi sastaptu klientus un tie varētu visu izpētīt, aptaustīt, saprast sistēmu, kā burtiņš darbojas, un pārliecināties, ka tā ir kvalitatīva un droša prece. Redzēju, ka veidojas pieprasījums. Sākumā bija grūti, jo man bija jāapvieno jaunā nodarbe ar jau esošo darbu, mācībām un ģimeni. Bet es sapratu: ja es to nedarītu, to agrāk vai vēlāk izdarīs kāds cits. Ideju vēlējos attīstīt un visu izdarīt pati savām rokām. Tas, ka man no juristes amata nācās pārlēkt uz mākslu, nebija viegli, bet tas bija izaicinoši un aizraujoši,” atceras Laima.

Skaidrs bija tas, ka dizainere viena ar visu nevarēs tikt galā. Šajā brīdī pieslēdzās Kristiāna, kas bija sena Laimas draudzene un visas “pikucīša” gaitas bija redzējusi un līdzpārdzīvojusi. Abas ir apmēram vienāda vecuma, abām ir mazi bērni un vienāds skatījums uz dzīvi. Darbu viņas sadala līdzīgi un var jebkurā brīdī viena otru aizvietot. Galvenās idejas māksliniecēm rodas prāta vētrās un diskusijās, kā arī reaģējot uz konstruktīvām klientu vēlmēm.

“Strādāju bankā ar nekustamo īpašumu un savā karjerā biju sasniegusi griestus. Turpināt karjeras izaugsmi un ieslēgties kādā kabinetā negribējās. Atceros, kad aizbraucu pie Laimas apraudzīt viņu ar bērniņu, istabā pie sienas bija gaismas burtiņš. Man jau toreiz tas sajūsmināja, likās superideja. Kad Laima biznesu uzsāka, man pašai piedzima bērniņš, un es nevarēju piedalīties. Toties, kad mazo palaidu uz bērnudārzu, es biju jau gatava iesaistīties. Jutu, ka šim biznesam ir perspektīva un arī draudzenei palīdzība noderētu. Mums ir vienots mērķis un dzīves filozofija. Spējam noteikt procesu plusus un mīnusus, saprast, kur atrodamies un kurp ejam.” atceras Kristiāna.

PIKU pikām

Kad draudzenes sāka kopā darboties, bija ļoti svarīga izšķiršanās, vai kļūt pašām par tehniskajām ražotājām, vai atdot šos procesus citiem. Tas ir ļoti svarīgs jautājums, jo maina visu biznesa uzbūvi. Viņas mēģināja burtu gatavošanā iesaistīt citus amatniekus. Tomēr nekas labs neiznāca. Piemēram, vajadzēja burtiņus nokrāsot ar ūdens krāsu, bet amatnieks gribēja izmantot tikai ķīmisko krāsu, jo tā viņam ātrāk un lētāk…

Piedevām klientu pasūtījumi ir ļoti individuāli. Pa vienai, divām vienībām un katra savā krāsā! Neviens amatnieks negribēja darīt smalku roku darbu vai arī prasīja neatbilstoši augstu cenu. Arī padarītajam bieži galā nebija vajadzīgās kvalitātes… Meitenes nosprieda, ka ražos pašas un sāka domāt, kā izveidot savu ražotni. Viņām paveicās kļūt laureātēm Rīgas domes un “Swedbank” kopīgajā projektu konkursā “Atspēriens”. Iegūtais grants ļāva iepirkt ražošanas iekārtas – CNC frēzi un lāzera iekārtu. Dalība LIAA “radošo industriju inkubatorā” deva iespēju noīrēt piemērotas telpas. Tagad turpat birojā aiz sienas atrodas 220 metru plaša darbnīca ar modernām iekārtām, kuras meitenes mācās apgūt. Bet vēl ir daudz jāmācās, un savā ražotnē to var kārtīgi izdarīt. Kamēr vēl iekārtas tiek apgūtas, meitenes ķeras pie ierastās zāģēšanas vai krāsošanas.

Foto - www.piku.lv
Foto - www.piku.lv

Veiksmīgs jau pirmais burtiņš

Apbrīnojamā kārtā jau pirmā burta standarts un dizains – robusta burta forma, izgaismota burta iekšpuse, 30 cm augstums un 4 cm biezums izrādījās ļoti universāls. Runājot par dizainu – katrs PIKU radītais gaismas burts ir iekļauts Valsts dizainparaugu reģistrā. Burtiņu var piekārt pie sienas vai nolikt uz plaukta.

Lai burti būtu viegli pārvietojami un droši, LED gaismiņas darbina divas AA pikstiņbaterijasbaterijas. Burtiņu ieslēdz ar mazu slēdzīti sānos. LED lampiņas patērē ļoti maz strāvas, tāpēc baterijas pietiek ilgam laikam. Burtiņā ir ievietots taimeris, kas pēc sešu stundu darbības lampu izslēdz. Tātad, ja burtiņu ieslēdz 18.00, tas līdz 24.00 deg, un tad pats izslēdzas. LED lampiņas nav karstas, mazulis nevar apdedzināties. To kupoliņi neveido lauskas. Burtu komplekti attīstās: top dažādas krāsas burti, cipari, arī burti no krievu alfabēta.

“Bērniem klienti parasti ņem vārda pirmo burtiņu. Viens burtiņš dod ļoti patīkamu fona gaismiņu. Tā kā mums pašām ir bērni, tas ir praksē pārbaudīts… Ja ņemtu visu vārdu, gaisma būtu bērnistabai mazliet par spožu,” skaidro Laima.

“Domāju, ka cilvēki visu mūžu tiekušies uz gaismu, tādēļ viņiem patīk gaismas dekori. It īpaši tas ir nozīmīgi šajā tumšajā laikā. Burtiņi nav paslēpti, tie ļoti skaisti papildina jebkuru interjeru, vai tā būtu bērnistaba vai viesistaba. Man, piemēram, burtiņš stāv virtuvē uz palodzes. Es tur pavadu daudz laika un priecājos, cik gaisma ir skaista un patīkama,” spriež Kristiāna.

Projekts attīstās, un koka gaismas burtus papildina mākslinieces Adeles Beltzas zīmēti reljefi koka gaismas zvēriņi ar smalkām LED gaismiņām. Tāpat mākslinieces pēc pasūtījuma izgatavo dažādas gaismas zīmes, – uzņēmumu logo, sniegpārsliņas vai kādu no Latvijas spēka zīmēm. Tāpat top liela formāta burti vai cipari, ko klienti bieži izmanto pasākumos, kāzās vai jubilejās. Lielās kompānijas gaismas burtus nomā korporatīviem pasākumiem. PIKU klientu vidū ir pazīstami uzņēmumi, tostaro “Maybelline”, “Oriflame”, “Laima” un “RIX”.

Nesen darbnīcā tapa inovatīvais “Heksagons” – koka dekors medus šūnu formā ar karstspiedes tehnikā iestrādātu ar mīlestības vai laba vēlējuma vārdiem, kurus izstrādā māksliniece Ieva Cipruse. Heksagonu ar oša paliktni izmanto kā galda dekoru. Plāksni viegli var novietot pie sienas, piestiprinot ar abpusējo līmlentu. Savienojot vairākas dažādu toņu šūnas, uz sienas var izveidot ģeometrisku dekoru. Tā krāsu var pieskaņot interjeram. Heksagoni jau kļuvuši populāri, un projektētāji tos iestrādā savos interjera projektos. Šobrīd meitenes izstrādā šūnu dekorus ar Latvijas jaukāko dzīvnieku attēliem.

Viens no PIKU meiteņu pēdējiem veikumiem ir “mūžīgais balons”. Zinot, cik ļoti bērniem patīk baloni un cik viņi ir sarūgtināti, kad balons pārplīst, dizaineres radījušas “mūžīgo gaismas balonu”. Tas ir no koka saplākšņa, un to stiprina pie sienas ar visu auklu. Balona aizmugurē ir krāsainas LED gaismiņas. Bērns, sēžot gultiņā un izmantojot pulti, var ar balonu spēlēties, ieslēgt spilgtumu un samazināt, veidot dažādas krāsu kombinācijas un ritmus. Laižoties miegā, balons var būt kā nakts gaismiņa.

Foto - www.piku.lv
Foto - www.piku.lv

Ar skatu rītdienā

“Ilgtermiņā pārāk precīzi neko plānot nevar. Ir jāliek ķieģelis pie ķieģelīša un jānostiprina uzņēmuma pamati. Tikai nupat esam izveidojušas darbnīcas un uzstādījušas modernas iekārtas. Līdz ar to ražošanas apjomu varētu lēnām kāpināt. Šo gadu esam dinamiski attīstījušās un ceram, ka nākamais gads būs vēl dinamiskāks,” smaida Laima.

“Pamata darbs ir paveikts, mērķa auditorija apzināta. Aktīvi darbojamies sociālajos tīklos, ar daļu klientu veidojas tiešā saikne. Nākamajā gadā būtu jāsāk virzīties uz ārējo tirgu. Jau ir labas iestrādes Igaunijā. Tas ir liels izaicinājums, jo eksports ir dārgs un sarežģīts, tomēr tas paver lielas iespējas,” spriež Kristiāna.