Vērtējums

Dizainers Miks Pētersons, Latvijas Dizaina savienības valdes priekšsēdētāja vietnieks: "Izstādē "Design Isle 2015" līdzās nominācijām sešās dizaina kategorijās tapa vēl viena – "Lai ripo", kas bija saistīta ar velosipēdiem. Gribējām parādīt, ka veloindustrijā dizaineriem ir vēl daudz darāmā. Balvas ieguvējs "Aste" ir ērti lietojams, tiražējams un sapakojams transportēšanai. Nav nekādu lieku savienojuma detaļu, un tā uzlikšana divritenim neprasa nekādu piepūli! Domāju, tas ir produkts, kas pilnībā gatavs ražošanai."

Jaunais dizainers Erlands Celmiņš sevi visvairāk atceras visu laiku zīmējam. Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā bija tā vide, kurā audzēkņi varēja izpausties un izkopt savus talantus. Reiz studiju laikā pasniedzējs audzēkņiem pastāstīja par lampu konkursu, ko autoražotājs “Chevrolet” rīko lietišķās mākslas studentiem. Tā kā “Chevrolet” sevi pozicionēja kā atturīgu un elegantu, arī lampai bija jābūt vienkāršai, funkcionālai un pieejamai cenas ziņā. Erlands, kaut pats jaunākais dalībnieks un vienīgais no vidējās mācību iestādes, iekļuva Eiropas konkursa finālā, kurā sacentās jaunieši no 75 augstākās izglītības mācību iestādēm.

“Man bija jāizsver: turpināt piedalīties konkursā vai sakārtot nopietni iekavētos studiju darbus. Tad pirmo reizi apzinājos, ka jāuzklausa sava iekšējā balss. Tajā brīdī ticība projektam bija tik liela, ka nolēmu turpināt pie tā strādāt. Ticība attaisnojās, kad apbalvošanas ceremonijā Turīnā, nosaucot konkursa pirmās vietas ieguvēju, izdzirdēju savu vārdu,” atceras Erlands.

“Aste” kā meistarstiķis

Veloindustrijas attīstības gaitā izveidojušies dažādi velosipēdu koncepti. Viena modes galējība ir ar furnitūru pārbagāti divriteņi, kuru pamatīgais siluets atgādina motociklu. Pretējā nometnē atrodas minimālisma stilā veidoti minamie. Tos gatavo no viegliem šosejas tipa velosipēdiem, kam noņem nost visus kloķus, bremzes, ātruma pārslēdzējus, dubļusargus un atstāj tikai vienu ātrumu. Smalkais divriteņa rāmis, ādā iestrādāts stūresrats, šauras riteņu aploces braucamo padara izsmalcinātu. Divritenis ir viegls, piemērots ātras braukšanas baudīšanai pilsētās.

Viena bēda – lietainā laikā aizmugurējais ritenis met dubļus uz braucēja muguras. Saskaroties ikdienā ar šo problēmu, Erlands aizdomājās, kāds tai ir risinājums. Neko piemērotu neatrodot, pats ķēries pie piemērota dubļusarga izgatavošanas. Dizainera radošais uzstādījums bija izgatavot vieglu un elegantu dubļusargu, kas, saglabājot velosipēda tīro formu, cenas ziņā būtu pieejams. Tā no pārstrādājama polipropilēna tapa noņemams dubļusargs. Tas ir viegli uzliekams, bez papildu stiprinājuma fiksējot velosipēda sēdekļa caurulē, gan viegli noņemams, sarullējams un aiz cilpiņas piestiprināms pie somas kā piekariņš.

Trīs gadu laikā paralēli citām idejām meistars veidoja un testēja dažādus risinājumus, izmēģinot ap 20 versiju. Lai sameklētu askētisku tīru formu, kas bez papildu detaļām stabili turētos pie velosipēda, viņš pats tos testēja gan vasarā, gan ziemā un deva izmēģināt draugiem, līdz pareizā ideja par stiprinājumu atnāca… sapnī. Dubļusargs “Aste” izstādē “Design Isle 2015” izpelnījās skatītāju un ekspertu interesi kā lakonisks un nevainojami funkcionāls produkts, ieguva Gada balvu rūpnieciskā dizaina kategorijā, kā arī Latvijas Republikas Patentu valdes un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras atzinību.

“Domāju, ka labs dizains spēj produktam rast jaunu vai uzlabot esošu risinājumu. Dizaina pamatā ir tīras formas apvienojums ar funkciju un jaunradi. Tam jābūt saprotamam, ilgmūžīgam, kvalitatīvam un jāspēj efektīvi izmantot pieejamos resursus. Dizainera radītām lietām vajadzētu būt noderīgām, lietojamām un pieejamām. Tās jārada, lai atrisinātu kādu vajadzību, nevis lieta tikai skaisti izskatītos,” spriež Erlands.

Lāses veidošana

“Idejas veidojas no spējas vērot un izzināt apkārtējo vidi. Manas idejas sāk veidoties, vērojot cilvēku ikdienu un lietu dabu. Kad sajūtu idejas potenciālu, tā pati sāk sevi veidot, un ķeros pie zīmēšanas un rakstīšanas, lai to iemūžinātu pēc iespējas skaidrākā formā, tālāk sāku to veidot kādā materiālā. Kaut kas top, man ir ko pagrozīt, aptaustīt, eksperimentēt. Jāsaglabā kustība savā uztverē un jāvar lietas ieraudzīt no dažādiem skatu punktiem. Radīšanas brīdī cenšos attīrīt prātu, lai neietekmētos no redzētā un dzirdētā,” savu radīšanas recepti atklāj Erlands.

“Izvēlos strādāt ar lietām, kam noticu pats un notic mana komanda. Uzticēšanās savai intuīcijai un abpusēja uzticība ar klientu ir veiksmīga produkta pamats. Tā izveidojās bērnu attīstošā rotaļlieta – liela izmēra spēļu kluči “GIGI Bloks”, kas izgatavoti no otrreizēji izmantojamas izejvielas – kartona. Saliktā veidā kluči aizņem maz vietas un ir piemēroti, lai bērni varētu paust savu telpas izjūtu, celt, pārbūvēt, krāsot un aplīmēt. Tā mazajam veicina iztēli un palīdz veidoties radošai personībai, kas, es ticu, ir nākotnes sabiedrības pamatelements. Šobrīd “GIGI Bloks” uzņēmums eksportē šo produktu uz 14 valstīm,” stāsta dizainers.

Viens no vizuāli iespaidīgākajiem darbiem ir “City Dew” stikla lāses. “Stikls atkailina un sniedz iespēju tuvumā vērot dabas formu pilnību, apslēptos procesus ūdenī un zem zemes, kas ietverti neatkārtojamā stikla pūšanas meistara Jura Dunovska veidotā formā. “City Dew” nedaudz atgādina kukaiņēdājas puķes kausu, kurā noķerts mikrokosms – maza pasaulīte ar akmeņiem, augsni, lapām, ūdeni un zivtiņām, kas urbānajā iekštelpā veido dabas oāzi,” demonstrē Erlands.

Patlaban viņš attīsta arvien jaunus produktus: telefona turētāju automašīnām “Top Halo”, piezīmju bloku ar nomaināmām lapām un vākiem radošo profesiju pārstāvjiem “Skava” un citus.