Dietoloģe, uztura speciāliste un trenere Lora Filipova padalījusies ar galvenajiem pamatprincipiem, kas attiecas uz veselīgu uzturu tieši tiem, kas vēl nav iemācījušies atšķirt olbaltumvielas no ogļidrātiem un vērtīgās taukvielas no “sliktajām”.
Ja tu esi starp šiem cilvēkiem, bet vēlies iemācīties pareizi un veselīgi ēst, izlasi šo!

1. Ēdiet regulāri!

Sāciet ēst 4-5 reizes dienā – brokastis, pusdienas, vakariņas + 1-2 uzkodas starp ēdienreizēm. Izanalizējiet savu dienu un izrēķiniet, kādu daudzumu ēdiena jūs apēdat. Ļoti svarīgi, lai mūsu organisms saņemtu “degvielu” regulāri! Tad visi procesi darbosies veiklāk un tikt vaļā no liekajiem kilogramiem kļūs vieglāk.

2. Ēdiet nelielas porcijas

No pirmā noteikuma izriet nākošais – ievērojot dienas ēšanas režīmu, jūs “apdrošinat” sevi no bada sajūtas un iespēja, ka jūs pārēdīsieties vakarā, krietni sarūk. Porcijām ir jābūt nelielām. Sievietei tie ir aptuveni 300-350 grami vienā ēdienreizē, bet vīrietim – līdz 450-500 gramiem. Jo lielāka porcija, jo lielāka iespēja pārēsties.

3. Izdzeriet pietiekoši daudz šķidruma

Pieaudzis cilvēks ar mērenu fizisko slodzi un vidēju ķermeņa uzbūvi vidēji siltā klimatā dienā izdala aptuveni 2,5 litrus šķidruma (urīns, svietri, elpošana utt). Aptuveni 1 litru organisms saņem no “cietās” pārtikas, bet pārējo daļu – 1,5 litrus vajadzētu uzņemt dzerot šķidrumu. Tā var būt tēja, kompots, taču pamatā tam būtu jābūt ūdenim. Tas ir nepieciešams cilvēka organismam fizioloģiski. Vasarā cilvēkiem ar augstu fizisko slodzi ir jāizdzer vairāk šķidruma. Iesāciet rītus ar glāzi silta ūdens, tas arī palīdzēs organismam pamosties!

4. Pārskatiet savu ēdienkarti

Ļoti svarīgi, lai pirmajā vietā būtu tie produkti, kas organismam ir noderīgi – bagāti ar olbaltumvielāk, “labajiem” taukiem, ogļhidrātiem, vitamīniem un minerālvielām. Tieši šādi produkti dod mums enerģiju, spēku un mundrumu. Atcerieties, jo kvalitatīvāka degviela, jo labāk strādā mehānisms. Ķermenis – tā ir mūsu automašīna ikdienas lietošanai. Centieties izvairīties no stipri apstrādātiem produktiem, tādiem kā desas, pusfabrikāti utt. Jo vairāk apstrādāts produkts, jo mazāk vērtīgo vielu tajā. Uztura pamatā būtu jābūt dārzeņiem un augļiem, liesai gaļai, piemēram, putna gaļai, zivīm, olām, piena produktiem.

5. Samaziniet cukura, saldumu un ātro uzkodu lietošanu uzturā

Šajos produktus nav nekā noderīga. Pavisam, pavisam nekā! Tie kairina jūsu garšu receptorus un vēl vairāk provocē jūs tos apēst. Izslēdzot šādu nekvalitatīvu ēdienu no savas ēdienkartes, jūs drīz pamanīsiet, ka liekais svars sarūk, bet pašsajūta uzlabojās.

Svarīgi!

Šis punkts vairs neattiecas uz uzturu, bet ir svarīga daļa, lai pievērstos veselīgam dzīvesveidam. Tās ir fiziskās aktivitātes. Kustēties vajag daudz un regulāri. Izvēlieties sev piemērotu sporta veidu – nodarbības sporta zālē, peldēšanu baseinā, dejas, vingrošanu mājās, skriešanu, garas pastaigas… Kustībām ir daudz variantu. Galvenais, lai jums patiktu, tas, ko jūs darāt!
Ja jūs, piemēram, ļoti sevi “spiedīsiet” skriet no rītiem, bet jums tas nepatiks, jūs ātri iesākot pametīsiet. Tāpēc izvēlieties darīt to, kas jums arī sagādā prieku!

Sagatavots pēc ārzemju preses materiāliem