Savulaik izvirzīts “Oskara” nominācijai par oriģinālscenāriju filmai “Trūmena šovs” (1999), jaunzēlandietis Endrjū Nikols filmā “Nezināmā” uzbūris nepievilcīgu nākotnes vīziju, kas pilnībā pakļauta digitalizācijai.

Vīzijas par nākotni, kāda tā varētu būt, ar kinematogrāfistiem iet rokrokā jau gadu desmitiem. Taču tikai retajam režisoram izdevies radīt mākslas darbus, kas atstājuši pamatīgus nospiedumus cilvēces atmiņā, – lai Friča Langa “Metropolis” (1927) tiek piesaukts kā viens no iespaidīgākajiem šedevriem! Nu kinoteātros nonāusi jauna kino spekulācija, kā reiz varētu būt.

Enrjū Nikolam, kino industrijā ienākušam no komercreklāmu realitātes, izdevies nostiprināt savas pozīcijas jau pasen, un viens no viņa pirmajiem lielajiem darbiņiem bija oriģinālscenārijs filmai “Trūmena šovs” (1999), kurā par gumijģīmi uzskatītais Džims Kerijs parādīja neierastas sava talanta šķautnes. Paralēla realitāte un spēlēšanās ar to vērojama arī režisora Nikola filmās (piemēram, “Laikā”, 2011), un ar “Nezināmo” viņš spēris vēl vienu soli negatīva nākotnes redzējuma virzienā, kad viss, pat atmiņas un ikdienas gaitas, būs pakļautas digitalizācijai, kas liegs jebkādu iespēju būt anonīmam. Taču, protams, baltie zvirbuļi pastāvēs arī šādā sabiedrībā, un viens no viņiem – Amandas Saifredas atveidotā bezvārda Nezināmā – pamatīgi jauks pēdas Klaiva Ouena atveidotajam detektīvam. Viņš saņēmis uzdevumu atklāt vairākas slepkavības, kuras vieno kāda noslēpumaina sieviete, un, ja viņš pasteigsies, tad pats nekļūs par mērķi. Taču tas pamazām jau notiek, jo Nezināmā sāk spēlēties ar viņa apziņu un prātam piespēlē “realitātes” ainiņas, kas pamatīgi apdraud kā Sela skaidro saprātu, tā dzīvību.

Idejas vizualizācija ir šī pesimistiskā trillera veiksme, bet sižeta mestās cilpas atstāj nepārliecinošu iespaidu, ko droši vien varēja apiet, ja daudz rūpīgāk ķertos klāt varoņu portretējumam un iztēlotās sabiedrības kopmērķiem, kā arī dialogiem, kurus ne tikai žanra zinātāji, jau paredzot varoņu sakāmo, var skaitīt līdzi. Klišejas ir lielākais klupšanas akmens šajā vārdā nenosauktās pelēkās pilsētvides nosacītībā, un eksterjeros gandrīz monohromā krāsu palete pārcēlusies arī uz saturu, kura pelēcība nepalīdz “Nezināmajai” ierakstīties atmiņā, kaut arī tai bija iespēja kļūt par mūsdienīgu “film noir” piemēru.

“Nezināmā”/”Anon”

  • Vācija, 2018.
  • Režisors: Endrjū Nikols
  • Lomās: Amanda Saifeda, Klaivs Ouens, Kolms Feore, Soņa Valgere
  • No 11. maija “Kino Citadele”, “Cinamon”, “Multikino”

Filmas reklāmas rullītis: