Kannu kino festivāla atklāšanas filmas gods pērn bija ierādīts “Oskaram” nominētā irāņu režisora Ašgara Farhadi drāmai “Visiem zināms” ar Penelopi Krūzu un Havjeru Bardemu galvenajās lomās.

Sarkano paklāju spozme, iepriekšējie lauri un attiecības personīgajā dzīvē var nospēlēt arī filmu nogalinošu lomu, bet, par laimi, no tāda soda izvairījusies drāma “Visiem zināms”, ko pērn izrādīja Kannu kino festivālā – tai bija ierādīts atklāšanas filmas gods, un tā kandidēja uz Zelta palmas zaru. Apbalvojumu listē jāmin arī astoņas nominācijas “Goya”, spāņu “Oskaram”, taču 2. februāra vakarā kļuva zināms, ka visās kategorijās (arī labākā filma, režisors, aktieri, scenārijs) tā piekāpās citiem lielā ekrāna darbiem. Arī aizrautīga sajūsma nepavada šo filmu, kas noteikti nav labākais Ašgara Farhadi sniegums – režisora veidotās filmas “Šķiršanās” (2011) un “Komivojažieris” (2016) ierakstītas arī Amerikas Kinoakadēmijas vēsturē. Taču tas ieturēts Farhadi rokrakstā, un bez uzmanību novērsošas dekorativitātes režisors risina skaudrus stāstus, kuriem nu pievienojies Lauras stāsts drāmā “Visiem zināms”.

Atgriezusies Spānijā kopā ar abiem bērniem, lai piedalītos māsas kāzās, Lauras ieplānotās jautrās brīvdienas izvēršas par murgu. Ballītes karstumā pazūd viņas meita, un, kā drīz atklājas, noziedznieki pieprasa milzu izpirkuma naudu, pretējā gadījumā meitene cietīs. Farhadi jau pēc pirmizrādes saņēma neapmierinātus jautājumus, kāpēc viņš ķēries klāt tik parastam stāstam, un ne viens vien kinokritiķis norāda, ka šo nudien nevar uzskatīt par režisora veiksmes stāstu, kamēr citi abstrahējas no autora iepriekšējā veikuma un fokusējas uz drāmu, ko izspēlē Penelope Krūza un Havjers Bardems. Abu varoņi, kuru mīlasstāsts burtiski ierakstīts mazās pilsētiņas baznīcas sienās, nonāk situācijā, kad pagātne bez prasīšanas ielaužas tagadnē un pieprasa beidzot nokārtot rēķinus ar to, turklāt viss notiek pavisam publiski – kā jau temperamentīgā dienvidnieku ģimenē pienākas.

Tāpat kā citās Farhadi filmās viņa varoņu portreti ir skaidri uzzīmēti, un ar katru nākamo epizodi atklājas arvien vairāk to personība un arī noslēpumi. Jā, noslēpums ir tas, kam filmā “Visiem zināms” režisors uzticējis ļoti nopietnu vietu, tāpat kā ģimenes tradīcijām, attiecībām starp vīru un sievu un pārsteigumiem, kas gan neietilpst žanra likumos, taču atsvaidzina to un skatītājam neļauj slīgt garlaicībā. Bez moralizēšanas par, no malas skatoties, privileģētas un turīgas ģimenes patieso emocionālo klimatu, Ašgars Farhadi būtībā sniedz starptautiski pazīstamu attiecību modeli, kurā melodramatisms piekāpjas cieņpilnai attieksmei pret otru un viņa izvēlēm, kaut arī ir skaidrs, ka visiem citiem labāk zināms, kā kurā situācijā būtu kādam jārīkojas.

 

“Visiem zināms”/”Todos lo saben”

  • Spānija, Francija, Itālija, 2019
  • Režisors: Ašgars Farhadi
  • Lomās: Penelope Krūza, Havjers Bardems
  • No 22. februāra

Video treileris: