Olga Juškovska – profesore, sporta medicīnas doktore un fizisko rehabilitāciju speciāliste, grāmatu autore, TV un radio raidījumu viešņa, kad runa ir par uzturu, sievietes veselību un jaunības saglabāšanu.

Kā norit sievietes cikls

Kas sievieti padara par sievieti? Protams, tie ir hormoni! Tieši no “sievišķajiem” hormoniem: estrogēna, progestorona, prolaktīna ir atkarīga katras sievietes sievišķība un pašsajūta. Šie paši arī ir “vainīgi” pie krasajām garastāvokļa maiņām dažādos sievietes dzīves periodos.

Pirmajā cikla pusē sievietes fiziskais un psiholoģiskais stāvoklis ir atkarīgs no estrogēna. Tā līmenis pieaug, sasniedzot maksimālo rādītāju dienu pirms ovulācijas. Kopā ar estrogēna kāpumu pieaug arī izturība un spēks. Šajā periodā var novērot, ka treniņi padodas viegli un dienas laikā var izdarīt neticami daudz. Tomēr kā nelāgais blakusefekts var būt galvas sāpes un depresīvs noskaņojums.

Raugoties no dabas likuma, katra menstruālā cikla uzdevums ir spēt dot dzīvību. Tāpēc katram no šiem hormoniem, kas dominē noteiktās cikla fāzēs, ir savas funkcijas.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Estrogēns uztur sievietes aktivitāti un seksualitāti, sasniedzot maksimālo rādītāju, kad olšūna ir gatava apaugļoties. Lai pēc tam, līmenim krītoties, savu lomu atdotu progestoronam. Otrajā cikla fāzē tieši tas nosaka sievietes pašsajūtu un noskaņojumu. Šis process, kas iestājas uzreiz pēc ovulācijas ir paredzēts tam, lai saglabātu jauno dzīvību. Tāpēc iestājoties progestorona “gājienam” uzlabojas noskaņojums, pieaug noturība pret dažādām stresa situācijām, kā arī zūd enerģijas līmenis. Tas tamdēļ, lai, ieņemot bērniņu, sieviete sevi nepārslogotu. Katra no mums ir pieķērusi sevi pie domas: kā tad tā – pirms nedēļas varēju noskriet 10 km vienā elpas vilcienā, bet tagad 5 km man padodas ar milzīgu piepūli? Ziniet, ka pie vainas ir progestorons, kurš uzsācis savu aktīvo darbību konkrētā cikla periodā.

Dienas, kad tuvojas menstruācijas, ir īsts izaicinājums tām, kas vēlas novājēt. Šajās dienās organisms sāk pieprasīt papildus enerģiju. Taču zinot par šo “hormonu rotaļu”, sieviete var tam sagatavoties un nodrošināt organismu ar pārtiku, kurā ir palielināts olbaltumvielu daudzums, lai nesanāktu “norauties” uz cepumiem un citām figūrai kaitīgām lietām.

Labākā diēta – miegs

Kad jūs izjūtat izsalkumu, tad par to arī ir atbildīgs hormons. Bet, ja jūs ielūkojaties ledusskapī, lai “pameklētu” tur kaut ko garšīgu, tas nav izsalkums, bet psiholoģisks pieradums.

Bada un sāta sajūtu organismā regulē divi “vaininieki” – grelīns un leptīns. Grelīns izstrādājas noteiktā kuņģa daļā, un tieši no tā ir atkarīgs, kad smadzenes uztver signālu, ka ir laiks pusdienot. Savukārt leptīns producējas no tauku šūnām, kad tās ir “uzpildītas”. Papildus viens no būtiskākajiem tā uzdevumiem ir menstruālo funkciju regulācija, jo pie kritiskas ķermeņa masas samazināšanās, nenotiek vairs ne ovulācija, ne menstruācijas. Tātad, ja leptīns neizstrādājas pietiekoši būtisks sievietes organisma cikls tiek traucēts (menstruāciju iztrūkums) – ar šo bieži sirgst sportistes, kurām jau kopš agras bērnības ir ļoti ierobežota pārtikas uzņemšana (piemēram, balerīnas). Jo tieši no tauku slāņa organismā ir atkarīgs, cik veselīgs ir sievietes organisms. Ja tauku slānis ir samazināts (mazāk par 22%), iztrūkst arī cikls.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ikviens hormons organismā regulē kādu būtiski organisma darbību. Tā piemēram, nakts ir skaistuma un ķermeņa izskata hormonu laiks – melatonīna un somatotropīna. To darbība savu kulmināciju sasniedz laikā no 22:00 līdz 2:00. Attiecīgi hormons, kas atbild par izsalkumu – grelīns šajā diennakts laikā neproducējas. Tāpēc ar pārliecību var apgalvot, ka nakts “izēšanās pie ledusskapja” nav nekas cits kā psiholoģiska atkarība, ar ko, savas veselības dēļ, vajadzētu tikt galā.

Melatonīna un somatotropīna nepietiekamība signalizē par disbalansu procesos, kas var izraisīt dažādus simptomus, piemēram, jau pieminēto izsalkuma sajūtu, taču organisms signalizē, ka hormonu darbība ir traucēta – vieni nesaņem to, kas tiem jāsaņem, tāpēc tā vietā “ierunājas” citi. Tāpēc zini, ja tu pusnaktī negaidīti vēlies doties pie ledusskapja un meklēt kaut ko ēdamu, patiesībā tev ir jāiet gulēt un jāatpūšas, jo tieši to pieprasa tavs organisms.

Cita starpā tieši tā arī ir, ka labākā diēta ir miegs – labs, kvalitatīvs, stiprs miegs ir skaistuma, jaunības un organisma atjaunošanās panākumu atslēga.

Tauki pret novecošanos

Līdz 1994.gadam zinātnē taukaudus izskatīja tikai kā pasīvu ķermeņa daļu, kur uzglabājas neiztērētā enerģija. Taču pēdējo desmit gadu pētījumu ir pierādījuši, ka tauku funkcijai piemīt arī cita nozīme sievietes ķermenī. Izrādās, ka taukaudi spēj aizstāt veselu rindu nepieciešamo hormonu tajā laikā, kad sievietei beidzas reproduktīvais periods. Estrogēns, kas izstrādājas organismā līdz menopauzei un nodrošina olšūnas nobriešanu, ir “atbildīgs” arī par citu funkciju nodrošināšanu: tas ietekmē arī daudzas citas organisma sistēmas, bet viena no būtiskākajām – asinsvadu un kaulu veselība.

Kad sievietei iestājas menopauze un estrogēns pārstāj savu aktīvo darbību, šo funkciju aizstāj taukaudi. Pietiekošu tauku šūnu klātbūtne sievietes organismā ir nepieciešama hormonālajam balansam. Tieši tāpēc sievietēm vecumā virs 45 nevajadzētu tiekties pēc meitenīga slaiduma. Tas gan nenozīmē, ka drīkst aizmirst par veselīgu ķermeņa uzbūvi! Atgādināsim, ka aptaukošanās izraisa gan sirds slimības, gan cukura diabētu, gan dažādas citas nopietnas saslimšanas.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Veselīgs uzturs, tev piemērota (un komfortabla!) fiziskā slodze, uzmanība tavam organismam, pilnvērtīgs miegs un pozitīvs noskaņojums – tāda ir lieliskas pašsajūtas recepte jebkurā sievietes vecumā.