Saistībā ar šodien notiekošo diskusiju par Latvijas darba tirgus nākotni AS “ABLV Bank” Personāla nodaļas vadītāja Dace Rūķīte – Kariņa atklāj, ka finanšu nozarē, tāpat kā citās jomās, ir jūtams kvalificēta darbaspēka trūkums.

“Šobrīd nav bezizejas, bet tādu kvalitāti, kādu mēs pieprasām no potenciālajiem jaunajiem kolēģiem, atrast ir grūti. Mūsu gadījumā jautājums nav arī par darba samaksu, jo darbinieki ir apmierināti, novērtē mūsu piedāvāto stabilitāti un uzņēmumu, kuru tie pārstāv.”

Dace Rūķīte–Kariņa nepiekrīt vispārpieņemtajam viedoklim, ka darba meklētājiem noteicošais faktors būtu darba alga: “Svarīgāka ir drošības sajūta un stabilitāte nekā pāris desmitu eiro lielāka alga. Finanšu sektors jau gadiem veic atalgojuma pētījumus, lai saprastu situāciju darba tirgū un attiecīgi reaģētu uz pārmaiņām. Nevar teikt, ka algas tiktu indeksētas katru gadu, bet to pārskatīšana notiek regulāri.” Viņa arī norāda, ka šogad finanšu sektora darba algu pieaugums varētu būt 5-6%.

“Finanšu sektora darbinieku atalgojumā izmanto dažādus finanšu instrumentus, kas pastiprina drošības sajūtu un palielina darbinieku motivāciju. Darbiniekiem daļa atalgojuma izmaksā katru mēnesi, bet daļu iegulda. Piemēram, no prēmijas 40% izmaksā darbiniekam tiešā veidā, bet 60% iegulda, kas potenciāli palielina viņa darba algu – tādējādi veidojot papildus stabilitāti nākotnē,” norāda Rūķīte– Kariņa.

Dace Rūķīte–Kariņa arī atklāj svarīgākās īpašības, kurām darbiniekam jāpiemīt, lai varētu veidot veiksmīgu karjeru: “Darbiniekiem ir nemitīgi jāizglītojas, kā personībai jābūt pacietīgai, precīzai, elastīgai un mērķtiecīgai. Šīs īpašības ir svarīgas ne tikai banku sektorā, bet darba tirgū kopumā.”

Līdzīgu viedokli iezīmē arī vairāki vadošie ārzemju eksperti. Ja tavs mērķis ir kļūt veiksmīgam finanšu jomā, lasi TOP10 ieteikumus!

Foto - Shutterstock
Foto - Shutterstock

1. Tev jābūt pozitīvi noskaņotam

Tik daudzi personāla vadītāji vispirms lūkojas pēc pareizas attieksmes – tādā gadījumā uzņēmumi ir gatavi no savas puses daudz ieguldīt, lai cilvēks apgūtu vajadzīgās prasmes, jo uzskata: darba iemaņas var apgūt, bet laipnība, iedziļināšanās, spēja koncentrēties un gatavība darīt visu iespējamo komandas kopējo rezultātu labā ir daudz svarīgākas īpašības, kas cilvēkam vai nu piemīt, vai ne, uzskata uzņēmuma “Five Strenghts” karjeras trenere Eimija Adlere.

2. Tev jābūt emocionāli inteliģentam

Finanšu un banku sektorā vienmēr vajadzīgas “jaunas asinis”, cilvēki, kuriem piemīt spēja izrādīt emocionālo inteliģenci, uzsver Kima Anna Kērtina, biznesa vadības trenere un grāmatas “Transforming Wall Street” autore. “Morgan Stanley’s” ilglaicīgākais investīciju baņķieris Džeimss Runde piebilst, ka emocionālā inteliģence vispār ir pati svarīgākā īpašība, kas vajadzīga panākumu gūšanai šajā sektorā.

“Ja tu nespēj “nolasīt” sarunas biedru, viņa patiesās vēlmes un fona informāciju bez vārdien, panākumus gūt būs ļoti grūti,” piekrīt Kērtina.

3. Jābūt tendētam uz izaugsmi

Adlere iesaka vienmēr būt gatavam sev un citiem atbildēt uz jautājumu: “Kā tu esi mainījies karjeras laikā un augot kā profesionālis? Vai tu gribi iemācīties jaunas lietas un strādāt ar jauniem cilvēkiem, jaunā vidē”

4. Spēja piemēroties un būt elastīgam

Bankas augstu vērtē darbinieku elastīgumu un spēju piemēroties. Tās algo ārpakalpojumu speciālistus, kas apmāca personālam būt elastīgam. Finanšu pakalpojumu kompānijas grib pieņemt darbā cilvēkus, kas spēj piemēroties dažādām situācijām un apgūt jaunas programmas, instrukcijas un tehnoloģijas, jo šīs lietas mainās ārkārtīgi strauji, skaidro “HallieCrawford.com” karjeras treneru uzņēmuma dibinātāja Hellijs Krouforde.

Personāla vadītājiem, kā likums, patīk tādas īpašības, kā spēja pielāgoties, būt elastīgam un uztvert visu jauno burtiski “lidojumā” – vai nu tās būtu procentu likmju izmaiņas, jauni noteikumi, jaunas darba grupas, investīciju stratēģijas vai pārdošanas taktikas, atzīst “Resume Strategies” prezidente Alisa Gelbārda.

“Ja tu spēj ātri mācīties un strauji apgūt jaunus produktus un tehnoloģijas, kā arī apvienot dažādas funkcijas un būt labs komandas spēlētājs, tas jau ir daudz,” izteicās Gelbārda. “Personāla vadītāji meklē cilvēkus ar intelektuālu zinātkāri, kas vēlas uzzināt ko vairāk par profesijas pamata lietām – tu vari būt izlēmīgs un apņemties apgūt kaut ko papildus.”

5. Neatlaidība

Adlere sacīja, ka parasti personāla vadītāji prāto: “Vai tu esi gatavs pieķerties problēmai, kamēr esi apmierināts, jo nonāc pie ideālā risinājuma? Vai tu esi tāda tipa cilvēks, kas nekad nepadodas grūtību priekšā?”

darba-meklesana

6. Komunikācijas prasmes

Krouforde uzsver efektīvas klausīšanās prasmes, to, kā cilvēks spēj izskaidrot kaut ko sarežģītu saprotamā valodā, tāpat arī prasmi izteikties rakstveidā.

7. Empātija

Esi empātisks. Klientiem tev jāuzticas tādā mērā, lai tu spētu saprast problēmas būtību – nozarēs, kur pastāv asa konkurence, neviens nav gatavs jebkuram atklāti stāstīt par savām problēmām, atklāj Runde. Panākumu atslēga ir labas attiecības ar cilvēkiem, un, lai to panāktu, vajadzīga empātija.

8. Humora izjūta

Cilvēki, kas nopietni uztver savu darbu, bet neuztver pārāk nopietni paši sevi, un kuriem piemīt humora izjūta, drīzāk izies testu “ar kuru kolēģi tu gribētu iedzert pa aliņam”, stāsta Kevins O’Konors, “Point72 Asset Management” eksperts. Vai tu spēj koncentrēties uz “lielo bildi” un neļaut sevi nomākt ikdienas raizēm un rūpēm?

“Mums nākas saskarties ar kaudzēm problēmu un risinājumu jautājumu, reizēm termiņi ir pārāk īsi, klientu prasības – nesaprātīgas, tāpēc ikdiena var būt nomācoša,” viņš atzina. “Es negribu, lai darbs kļūtu vēl stresaināks tāpēc, ka cilvēki nespēj satikt savā starpā.”

9. Spēja strādāt komandā

Pēc Kroufordes vārdiem, personāla vadītāji vēlas atrast kandidātus, kas spēj strādāt komandā, komunicēt un efektīvi sadarboties ar komandas biedriem tikpat labi, kā ar klientiem, izrādīt sapratni un empātiju stresa situācijā.

10. Vīzija

Adlere iesaka pavaicāt pati sev: “Vai tu spēj paraudzīties tālāk – kā konkrētais uzdevums iederas lielākajā, kopējā uzņēmuma vižijā? Vai tu spēj sev un citiem definēt korporatīvo mērķi vai pat soļus, kā to sasniegt?”