Viena no šī gada vērienīgākajām, skaļākajām un, protams, muzikālākajām kino biogrāfijām ir “Bohēmista rapsodija”. Kā stāsta vadmotīvu izmantojot “Queen” dziesmas nosaukumu, tā skatītāju ieved grupas un jo īpaši tās līdera Fredija Merkūrija dzīves līkločos.

Attālināts sarkanā paklāja pasākums par godu filmas “Bohēmista rapsodija” pirmizrādei notika arī Rīgā, un uz to sanākušie līdz pēdējam elpas vilcienam, šķiet, izbaudīja to harizmu, ar ko bija apveltīts gan Fredijs Merkūrijs, gan viņa iemiesotājs uz lielā ekrāna – amerikāņu aktieris Rami Maleks, kurš ne tikai dzimtenē zināms (un arī apbalvots) par lomu seriālā “Misters Robots”, kā arī ir viens no “Nakts muzejā” triloģijas un slavenākās mūsdienu vampīrsāgas “Krēsla” komandas. Eksotiskā āriene – grieķu un ēģiptiešu senči – un jau iepriekš demonstrētais talants bija iemesli, kāpēc Maleku apstiprināja lomai, kuras oriģinālizvēle bija neviens cits kā Saša Barons Koens – viņš arī Borats spilgti zaļā peldkostīmā.

Filmēšana, ko pavadīja gan nesamierināmas nesaskaņas starp filmas režisoru Braienu Singeru un galvenās lomas atveidotāju Maleku, centieni maksimāli precīzi restaurēt pagājību – kā konsultanti akurātību pieskatīja “Queen” dalībnieki Braiens Mejs un Rodžers Teilors – un ne tikai Merkūrija ekstravagantos izgājienus, izvērtās par pārbaudījumu daudzām nervu sistēmām. Singera vietā stājās Deksters Flečers, taču viņa vārds saskaņā ar Amerikas Režisoru ģildes noteikumiem titros nemaz neparādās. Bet rezultāts ir gana pieklājīgs “biopic”, kura kulminācija, kā tas labi zināms no vēstures, ir “Queen” dalība “Live Aid” koncertā pārpildītajā Vemblijas stadionā 1985. gadā.

Kāpēc tikai gana pieklājīgs? Biogrāfiskās filmas vienmēr ir riskanti projekti, ja to galvenie varoņi ir dzīvojuši samērā nesen un ieguvuši kulta ikonu statusu, un Fredijs Merkūrijs tāds bija. Gan viņa izcelsme, gan šovbiznesam tik nepareizie zobi, gaita un kustības, seksualitāte un AIDS lika runāt par viņu daudz jau kopš pirmā mirkļa, kad viņš kāpa uz skatuves, lai necilu bāra muzikālo apvienību padarītu par pasaules mēroga supergrupu, kuras hitus nav dzirdējis vien retais civilizētās pasaules pārstāvis. Leģendas pieskāriens, ko arī Londonas pirmizrādē uzsvēra Braiena Meja un Rodžera Teilora klātbūtne, un abi vīri Maleka sabiedrībā iepozēja bildēm, kas, protams, aplidoja pasaules medijus. Taču – lai arī troksnis gan filmēšanas laikā, gan pirmizrādē bija pamatoti skaļš, “Bohēmista rapsodija” nav saņēmusi viennozīmīgus aplausus, ja neskaita Maleka sniegumu, kam jau tālredzīgākie un optimistiskākie prognozē garantētu vietu cīņā pēc “Oskara”.

Klišejas, ko uz ekrāna izdzīvo “Queen” dalībnieki, prasās pēc taktiskākas pieejas, lai neaizvainotu ne vēl joprojām dzīvos dalībniekus, nedz arī, protams, “Queen” fanu emocijas. Taču, tā kā tas nekad nebūs iespējams, Singera filma iet klasisku Holivudas ceļu, atrādot, kā kompleksu mākts puisis kļūst par vienu no pasaules slavenākajām rokzvaigznēm, kādi bija viņa kritieni un kādi – panākumi, un kā par spīti spozmei un pielūgsmei viņš nespēja tikt galā ar saviem dēmoniem. Taču pāri visam ir mūzika, jo, kā “Queen” dzied, “we are the champions”, un viņiem hitu nudien ir pietiekami, lai ar skanisko pavadījumu nodrošinātu kinolenti, kuras garums ir divas stundas un 14 minūtes.

“Bohēmista rapsodija”/”Bohemian Rhapsody”

  • ASV, Lielbritānija, 2018.
  • Režisors: Braiens Singers
  • Lomās: Rami Maleks, Lūsija Bointone, Gulims Lī, Bens Hārdijs, Džozefs Macello, Toms Holanders, Aleks Līčs, Maiks Maijerss, Dermots Mērfijs
  • Kinoteātros no 1. novembra

Video: