Kokteilis.lv lasītāja Ieva vaicā: “Vēlētos lūgt fitnesa trenera padomu, kā pareizi uzsākt sportot, ja liekais svars šobrīd apgrūtina fiziskās aktivitātes? Man ir grūti lēkāt, grūti skriet, jo ķermeņa masa ir ļoti liela. Ja pareizi esmu sapratusi no izlasītā internetā, nevaru sākt ar augstu fizisko slodzi. Kā uzzināt, kādu fizisko slodzi varu sākumā piemērot. Diemžēl finansiāli nevaru atļauties nodarbības pie privātā trenera. Paldies jums par palīdzību.”

Atbildi uz lasītājas Ievas vēstuli sniedz fitnesa privāttrenere sporta klubā “Reaktors” Ineta Rijniece:

Foto no Inetas personīgā arhīva
Foto no Inetas personīgā arhīva

Pareizi būtu sākt ar soļošanu, nūjošanu. Sekot līdzi pulsam un pašsajūtai. Pulss cilvēkiem ar lielu lieko svaru jau pie ātrākas iešanas sākotnēji būs ļoti augsts. Tomēr tas ir sākotnēji un fizisko slodzi turpinot, pamazām pulss nostabilizēsies. Kāda mana kliente pie manis vērsās pēc palīdzības pagājušā gada rudenī – viņas svars bija 126 kg un 160 cm augumu, šobrīd viņas svars ir jau 94 kg un viņa jau ir spējīga veikt tādus sarežģītus vingrojumus kā izklupieni, pietupieni u.c.

Paralēli Ieva, protams, var vingrot zemas slodzes intensitātē, izmantojot neliela svara hantelītes, lai veicinātu muskuļu tonusu. Jāsaprot, ka cilvēkiem ar lielu lieko svaru svarīgākais ir uzņemto kaloriju dedzināšana un kardio slodze ir vislabākais veids, kā to darīt.

Tomēr pirms nopietni pievērsties fiziskajām aktivitātēm es ieteiktu pārbaudīt veselības stāvokli pie ģimenes ārsta un pārliecināties, kādu slodzi Ieva drīkst sākumā piemērot. Bet pēc vidējiem aprēķiniem cilvēkam dienā būtu jānostaigā aptuveni 10 tūkstoši soļu, un tas nav maz. Pie tam, jāņem vērā, ka tas ir tikai tādam mērķim, lai visas mūsu organisma “sistēmas” darbotos pareizi.

Uzsākot jebkuru fizisko slodzi ir ļoti jāieklausās sevī un jāņem vērā arī gēni: ar tādiem pašiem parametriem viens cilvēks var noiet uzreiz 5 km, bet kāds cits – tikai 2 km. Sākumā pietiktu, ja Ieva katru otro dienu pieveiktu 2 līdz 3 km aktīvākā solī. Vai arī – pāris reizes nedēļā veiktu garākas distances.