Ko par psiholoģiju vajadzētu zināt visiem, lai uzlabotu attiecības? Tie ir divi principi, kuri sākotnēji publicēti interneta vietnē Quora, kur apkopo dažādas zināšanas par dzīvi. Šī raksta autore ir licencēta laulības un ģimenes attiecību speciāliste un terapeite Džena Elmkvista.

Daudziem psiholoģiskiem faktoriem ir svarīga loma pilnvērtīgās attiecībās, bet es ticu, ka tās var iedalīt divās kategorijās: pieņemšana un pārmaiņas.

Mēs visi sākam attiecības ar savām sākotnējām iezīmēm, tavas iekšējās būtības aspektiem, kuri izveidojušies augšanas un personības iezīmju rezultātā kā tava galvenā pieeja dzīvošanai šajā pasaulē. Dažas no šīm rakstura iezīmēm ir pamatīgi “iecementētas”, kas nozīmē, ka tās, visticamāk, nemainīsies, bet dažas no tām ir iespējams mainīt. Šīs iezīmes izpaužas uzvedībā un reakcijās, kuras mēs izspēlējam visās attiecībās ikdienā.

Pāru laime ir balstīta, pirmkārt, uz pieņemšanu, ka dažas no šīm iezīmēm mēs nevaram mainīt, un, otrkārt, iniciatīvu mainīt tās iezīmes, kuras nepieciešams mainīt, lai attiecības kļūtu pilnvērtīgākas.
Jāsper divi soļi, lai to spētu panākt.

Pirmais solis: saproti atšķirības starp to, kas var tikt mainīts un kas nevar. Visās attiecībās ir “šķiršanās iemesli”, “kaitinoša uzvedība” un “personīgi limiti”.

“Šķiršanās iemesli” ir nepieņemama uzvedība, kas iznīcina attiecības. Tā var būt tik nopietna, kā aizvainošana, nodevība, nevērība vai arī tā var būt piezemētāka, piemēram, robežu neievērošana vai vienaldzība. Šādu uzvedību jāpārtrauc vai arī attiecībām neizbēgami ir divas izvēles: kļūt “sastingušām”, vai arī izbeigties pavisam.

“Kaitinoša uzvedība” ir darbības un rīcība, kas var radīt problēmas starp partneriem, un par tām var būt nepieciešama diskusija. Šī rīcība ir jāizvērtē, lai saprastu, vai tās var izmainīt, vai no tām var atbrīvoties pavisam, vai arī tā ir paliekoša tava partnera būtības daļa.

“Personīgās robežas” ir tie mūsu partneru personības aspekti, kas dziļi iesakņojušies tajā, kā viņi dzīvo un uzvedas pasaulē. Šie uzvedības tipi nemainīsies, un tie ir jāpieņem, nevis tiem jāpretojas.

Otrais solis: līdzko nepieciešamība pēc pārmaiņām ir identificēta, vēlme uzņemties personīgu atbildību tās mainīt ir būtiska. Pāri, kuru attiecības ir pilnvērtīgas ilgtermiņā, spēj uzklausīt savu partneru uztraukumus un lūgumus, ņemt tos pie sirds un pielāgot savu uzvedību.

Dažreiz tās ir mazas funkcionālas rīcības, piemēram, attiecībā uz mājas uzkopšanu vai ģimenes budžeta pārvaldību.

Dažreiz tās ir mazliet dziļākas uzvedības formas, piemēram, kā tu tiec galā ar konfliktu vai stresu. Tomēr atslēga jebkādai iekšējai pārmaiņai ir pašregulācija, kas nozīmē, ka vari strādāt ar savām iekšējām domām, jūtām un uzskatiem, lai izmainītu savu rīcību un tādējādi radītu labāku pieredzi attiecībās.

Ir vesels lērums pētījumu par saikni starp līdzsvarotu un augsti attīstītu pašregulāciju un apmierinātību ar attiecībām. Tiekšanās pilnveidot šo prasmi var būt būtisks psiholoģisks faktors, kā uzlabot attiecības kopumā.