Saulainā vasara turpinās. Lai gan sinoptiķi vēsta, ka šīs nedēļas beigās Latvijas teritoriju no ziemeļrietumiem šķērsos aukstā atmosfēras fronte un vietām gaidāms neliels lietus, jūlija globālā prognoze sola pārsvarā saulainas dienas, un tas nozīmē aktīvai atpūtai, tostarp riteņbraukšanai, labvēlīgu laiku. Šovasar pedāļu mīšanai varēs nodoties pavisam radoši – gan riteņojot pa bijušo dzelzceļa līniju stigām, gan izmēģinot velodrezīnu un divriteņus ar ultraplatām riepām.

“Zaļie dzelzceļi”

Igaunijas–Latvijas pārrobežu programmas ietvaros tapis projekts “Zaļie dzelzceļi”, izveidojot maršrutu tīklu aptuveni 750 km kopgarumā, kas aicina celt mugursomu plecos, sēsties divriteņa sedlos vai zirga mugurā, bet ziemā – arī uzvilkt slēpes, lai dotos pa pamestajām gan šaurā, gan platā dzelzceļa stigām aizraujošā pārgājienā.

“Divu gadu laikā lielāko daļu stigu esam attīrījuši no krūmiem un gulšņiem, pielīdzinājuši zemi un atjaunoši tiltiņus pār mazajām upītēm. Šovasar ceram darbus pabeigt, pilnībā nomarķēt maršrutus un uzstādīt informācijas stendus,” sola projekta koordinators, Vidzemes Tūrisma asociācijas valdes priekšsēdētājs Raitis Sijāts. Bet jau šobrīd pieejamas kartes latviešu, igauņu un angļu valodā. Latvijas teritorijā iezīmēti maršruti Valga/Valka–Ape, Ieriķi–Gulbene, Ainaži–Valmiera, Limbaži– Rūjiena. Nākotnē tiem, iespējams, piepulcēsies arī maršruts Rīga–Ērgļi.

Velodrezīna Valkā

Valkā radusies interesanta ideja pilsētas teritorijā esošo, pamesto platsliežu dzelzceļa līniju pusotra kilometra garumā pārvērst par izklaides vietu tūristiem, uzbūvējot divas velodrezīnas – ar pedāļiem minamas platformas tandēma braukšanai. “Vēl neesam tikuši skaidrībā, kā šī atrakcija darbosies – pastāvīgi visu sezonu vai tikai uz pieteikumiem, jo Tūrisma informācijas centru no sliežu riteņu garāžas šķir vairāk nekā kilometru liels attālums un kādam būs jānodarbojas ar braucamrīku izsniegšanu. Maršruts vedīs no Valkas dzelzceļa stacijas līdz Igaunijas robežai, šķērsojot vietējās nozīmes autoceļu, pirms kura būs novietotas brīdinājuma zīmes. Arī autobraucēji ar īpaša dizaina zīmēm tiks brīdināti par iespējamu sliežu riteņu parādīšanos, taču neapšaubāmi priekšroka būs motorizētajiem transporta līdzekļiem,” stāsta Valkas novada domes projektu vadītājs Toms Simtiņš.

Lai veiktu atceļu, nonākot galapunktā, ar griezuli velodrezīnu varēs pagriezt braukšanai pretējā virzienā. Pagaidām sliežu riteņu brauciens būs par velti, jo projekta īstenošana vēl nav pabeigta. Visā trases garumā notiek ainavas sakārtošana – krūmu ciršana un zāles pļaušana.

Resnie riteņi Siguldā

Siguldā “Fischer” slēpošanas centrā (Puķu iela 4) šīs vasaras jaunums ir “Fatbike” – piedzīvojums ar platriepu velosipēdiem, kas īpaši piemēroti braukšanai pa smilšainiem un dubļainiem ceļiem, kā arī ziemā. “Mūsu maršruti ietver gan labi zināmas un tūristu iemīļotas, gan ceļvežos neiekļautas dabas un skatu vietas Siguldā un tās apkaimē. Pieejami trīs dažādu grūtības pakāpju maršruti – viegli pa lēzenu reljefu braucami, vidēji grūti ar kāpumiem un kritumiem un grūti maršruti. Piemēram, ģimenēm un senioriem iesakām apbraukāt Siguldas skaistākās skatu vietas – Gleznotāju kalnu, Siguldas pils kompleksu, Ķeizarskatu, Ķeizarkrēslu, Bobsleja un kamaniņu trases skatu platformu, Svētku laukumu, Velnalu, Gājēju tiltu – vai doties īpašajā 19./20. gadsimta mijas Siguldas vasarnīcu tūrē,” atklāj organizatori.

Vidēji grūti maršruti aizvedīs uz ne mazāk interesantām vietām nost no tradicionālajām dabas takām, kas tomēr ērti sasniedzamas ar platriepu velosipēdiem, lai apskatītu Vikmestes ieleju un mazāk populārus Siguldas apkaimes smilšakmens iežus un alas (Mazo Velnalu, Blusu, Aunapieres, Viktora alu, Piķenes krauju), Krimuldu, Daudas ūdenskritumu, Raganu katlu un Sateseles kanjonu, kā arī avotus (Kaļķugravas, Kalnabeitu) un ūdenskritumus (Kalnabeitu, Lorupes).

Savukārt apļveida kalnu divriteņu maršruts “Siguldas Gaujas krastu klasika” (12 km) ir viens no pirmajiem kalnu riteņbraukšanas maršrutiem Latvijā un ved gar Gaujas krastiem, vietām paceļoties līdz senkrasta augšpusei un ļaujot uz senleju paraudzīties no augšas. Velobraucējiem ar sacensību pieredzi organizatori piedāvā sarīkot Lielo “Fatbike” vienības braucienu, kas aizņems piecas sešas stundas un vedīs uzreiz lejā gar Gauju uz Veln-alu, Ziedleju klintīm, Katlapu iezi līdz Rāmkalniem (38 km) un braucienu uz Līgatni un atpakaļ.

“Fatbike”

“Fatbike” maršrutus un datumus var izvēlēties mājas lapā http://www.siguldassports.lv.

Noorganizējot astoņu cilvēku grupu, iespējams pieteikties individuālai ekskursijai ar gidu, rakstot pa e-pastu: fsc@siguldassports.lv.

Izbrauciens ar “Fatbike” (1 cilv., 2 – 3 stundas) – 20 eiro, bērniem 15 eiro. Cenā iekļauta arī ķivere, gida pakalpojumi, ūdens pudele (0,5 l), tehniskā palīdzība uz ceļa, ja tāda nepieciešama.