Venēcijas kinofestivālā godalgotā filma “Fokstrots” kandidēja arī uz iekļūšanu starp “Oskaru” nominantiem, taču pat visas saņemtās un tikai iespējamās balvas nav nekas salīdzinājumā ar režisora Samuēla Maoza komiski dramatiskās lentes humānismu, kuru diemžēl aizēno realitātē notikušas drāmas.

Tikai trīs dažādas epizodes, ko savieno dejas soļi, un Samuēls Maozs atradis precīzu alegoriju attiecībām, kas jau gadiem valda starp Izraēlu un Palestīnu. Daudz pagātnes, asinīm slacīta šodiena un jau ilgtermiņā – nebeidzami konflikti, kuru risinājums, šķiet, neatradīsies nekad.

Pie Jonatana Feldmaņa vecāku dzīvokļa durvīm klauvējošajiem karavīriem ir traģiska vēsts ziņojumā, un, tikai atvērusi durvis, Dafna krīt izmisumā. Mihaels emocionālajās izpausmēs ir daudz savaldīgāks, taču, kad arī viņam jāatbild uz neskaitāmiem jautājumiem par tālākās dzīves kārtošanu, vīrietis sabrūk, jo sāpes par zaudētu dēlu ir neizsakāmas. Tikmēr tālu prom no mājām valsts rietumos kādā no robežpunktiem četri jauni puiši dienestā beidzot izbauda varu pār citiem, kaut arī to citu ir krietni maz – kāds kamielis, kura ceļā paceļamā barjera ir vien kārtējais šķērslis, pa kādai automašīnai, kuras pasažieri dažādu iemeslu dēļ vēlas nokļūt robežas otrā pusē. Brīvajā laikā viņi klausās mūziku, zīmē un katru dienu pārbauda, cik ļoti kopš iepriekšējās mērīšanas reizes dzīvojamais vagons, kam ierādīta viņu māju loma, iegrimis dubļainajā zampā. Un tad notiek nelaime, kuras līdzinieces ziņu kanālos diemžēl ieslīd ik pa laikam un kas mūsdienu pasaulē vairs netiek uzskatīts par ko ārkārtēju.

Samuēls Maozs, kura pasauli pirms dažiem gadiem satricināja personīga drāma – viņš bija pārliecināts, ka kādā no teroraktiem gājusi bojā viņa meita –, alegoriju pilnajā “Fokstrotā” nevairās no traģikomiskiem momentiem, taču pāri visam atkal un atkal pārvaicā par spēka un varas lietojumu, vardarbību un to ieplūšanu sadzīvē. Par to saņēmis publiskus pārmetumus no Izraēlas valdības puses, Maozs nemēģināja attaisnoties, kā viņa izmantotie kinematogrāfiskie līdzekļi ir saistīti ar šā brīža tik trauslo politisko situāciju, jo uz ekrāna viņš ir atklājis visu, ko vēlējies, un viņa vērojums ir skaudrs.

“Fokstrots”/”Foxtrot”

  • Izraēla, Šveice, Francija, Vācija, 2017
  • Režisors: Samuēls Maozs
  • Lomās: Liors Aškenazi, Sāra Adlere, Jonatons Širajs
  • “Kino Bize”

Filmas treileris: