Kokteilis
Mīli

Argentīnas tango – saslimt uz mūžu0

Foto – Matīss Markovskis

Darba dienu vakaros kāda nama logos iedegas spoža gaisma, kopā sanāk kreklos tērpti vīrieši un sievietes augstpapēžu kurpēs. Apmainās skatieniem, sakļaujas kopā un metas nebeidzamā dejā. Šī nav aina no izsmalcinātas tālu zemju filmas – tango nodarbības ik nedēļu notiek tepat Vecrīgā. Lai iepazītos ar leģendām apvīto deju un vēlreiz pārliecinātos, ka šajā pasaulē viss ir iespējams, devos uz nodarbību pie viena no pirmajiem latviešu tango dejotājiem Aigara Stirnas.

Tango studija atrodas nelielā, klusā Vecrīgas ieliņā. Nevar apgalvot, ka ar bruģi klātais ceļš uz nodarbību kaut vai attālināti atgādinātu kādu Argentīnas provinci. Taču, ja aizver acis un ļaujas fantāzijas lidojumam, arī Rīgas centrā var just Atlantijas okeāna liego vēsmu un saklausīt vien filmās dzirdētos karstasinīgo Dienvidamerikas iedzīvotāju smieklus.

Skapis pilns, bet nav ko vilkt

Lai gan tango skolotājs Aigars, kurš ar deju pazīstams jau 17 gadu, apgalvo, ka nodarbību var apmeklēt arī vienatnē, šoreiz, drošs paliek drošs, esmu ieķērusies elkonī savam vīram Emīlam Edgaram. Ilgi pierunāt nenācās – uz aicinājumu doties man līdzi saņēmu tūlītēju apstiprinājumu un lūgumu izgludināt kreklu. Jāatzīst, mans ģērbšanās process bija sarežģītāks. Pāris dienu pirms deju stundas izlasīju, ka vislabāk nākt kurpēs ar nelielu papēdi. Izrevidēju skapi un atskārtu, ka dejošanai nekā piemērota man nav – ar botām taču neiesi, bet pārējām kurpēm papēži krietni par augstu. Šādos brīžos īpaši novērtēju draudzenes ar plašām sirdīm un vēl plašākiem apavu plauktiem. Kad kurpes kājās, pārējais vairs nav tik būtiski, galvenais, lai ir ērti.

Vēlāk nodarbību vietā vēroju dažādi tērptus cilvēkus – vieni ir gluži kā saposušies uz balli, bet citi mīļā miera labad uzstiepuši sporta bikses.

Samts un briļļu stikli

Ir diezgan vēls darba dienas vakars, un mēs abi, lēni klumburējot augšup pa kāpnēm, sasniedzam galamērķi trešajā stāvā. Jau kāpņutelpā pamanītie mākslas objekti liek nojaust, ka interjers šeit būs neparastāks. Intuīcija nepieviļ: atverot telpas durvis, paveras vien vēstures grāmatās redzēta aina – gar sienu nostiepti sarkani samta aizkari ar zelta krāsas pušķīšiem, plauktos vecas grāmatas un patvāris, bet gar sienām izvietoti ar tādu pašu samtu apvilkti sēžamie.

Istabā neviena nav. Ielūkojamies spogulī, lai piekārtotu vēja sajauktos matus, un cauri tumšam koridoram dodamies virzienā, kur skan vīrieša balss un mazpazīstamas mūzikas notis. Skatienam paveras liela, gaiša zāle, kurā tango ritmos kustas kāds pāris un norādes sniedz deju skolotājs. Nevēlēdamies traucēt, dodamies atpakaļ uz priekštelpu gaidīt savu kārtu.

Pa vienam vai pāros sarodas arī citi dejotgribētāji, skaļi sveicinot jau atnākušos, lēnām pārģērbjas, smaida un apmainās pieklājības frāzēm. Gan interjers, gan svešinieku laipnā attieksme liek justies kā elitāra kluba biedriem, kuri atnākuši uz kārtējo izsmalcināto sanāksmi.

Priecājos, ka sporta bikšu vietā no skapja izraku melnus svārkus un pirms nākšanas nopūderēju degunu – jūtos iederīga. Drīz durvīs parādās skolotājs un aicina visus doties uz zāli. Tagad tā mūsu acīm atklājas pilnā krāšņumā. Plaša telpa ar skatuves daļu tālākajā galā, lieliem logiem, kam pāri loku met mežģīņu aizkari. Interesanti – pie aizkaru stangas savu vietu atradušas vīriešu kaklasaites dažādās krāsās un rakstos. Nespējot tam rast racionālu izskaidrojumu, pēc nodarbības meklēju informāciju par interesanto iekārtojumu, un, izrādās, šī vieta, ko izmanto dažādiem pasākumiem, iekārtota, pamatojoties uz otrreizējās pārstrādes ideju. Turklāt kaklasaites nav vienīgais savādais elements – interjerā atrodami arī 753 briļļu optiskie stikli, 29 žaketes, 17 blūzes, 14 kleitas, 12 svārki, 6 kurpes un vēl, un vēl.

 

Ieklausies vīrietī, sieviete!

Nodarbība sākas bez garām ievadrunām. Sastājoties aplī, uzreiz sākam iesildīties. Tā nav ierastā staipīšanās kā fitnesa zālē, bet lēnas, plūstošas kustības, kas iemāca pareizi pievilkt kājas un turēt partneri. Pēc pāris minūtēm vietu apļa vidū ieņem Aigars ar savu partneri Mariju, nedaudz ieskicējot, ko šodien apgūsim.

Skolotājs visiem atnākušajiem liek sadalīties pa pāriem un piekodina, ka tango vadošā loma ir vīrietim (sievietes, kuras bija atnākušas kopā ar draudzeni, lomas sadalīja pēc saviem ieskatiem). Dāmai jāieklausās sava partnera ķermeņa valodā, jāuzticas un jāļaujas tikt vadītai. Parasti dejas laikā dejotāji ar krūtīm ir tuvāk viens otram nekā ar gurniem, bieži pat fiziski saskaroties ar krūšu kurvjiem (atkarībā no partneru augumu atšķirībām un satvēriena ciešuma). Vaigs pret vaigu vai zods pret pieri, ja starp partneriem ir lielāka augumu starpība. Šoreiz gan mums ir atļauts ieturēt lielāku distanci. Taču neatkarīgi no satvēriena ciešuma tam jābūt vieglam un izjustam, gluži kā apskāvienam.

Neparastā staigāšana

Šī deju stunda (patiesībā tā ilgst pusotras stundas) paredzēta iesācējiem, tāpēc sākam ar pašu būtiskāko – la caminata jeb staigāšanu. Noskatījušies, kā to dara abi skolotāji, cenšamies atkārtot – kāja sāņus, otru lēnām pievelkam. Tad uz priekšu, atpakaļ, un pēc pāris minūtēm pavisam pārdroši atļaujamies iet pa diagonāli. Kad tas izdodas, domās sev aplaudēju un jau esmu gatava doties uz tuvāko milongu jeb tango deju vakaru. Skaļruņos atskan spāņu mūzikas ritmi, un mums tiek dota iespēja nodejot trīs dziesmas. Patiesībā pietiek vien ar to, ka mākam la caminata, jo tango nav noteiktu soļu kombināciju, dejas pamatā ir improvizācija.

Kad Emīls jau vismaz piekto reizi uzminis uz manas kurpes, atceros, ka jāieklausās partnera ķermeņa valodā. To izdarīt nav viegli, īpaši ņemot vērā faktu, ka abi ar tango sastopamies pirmoreiz un ķermeņa valodas krājums pagaidām aprobežojas ar labdien un atā. Tomēr, izjūtot mūziku, ieskatoties viens otram acīs un mierīgi ievelkot elpu, deju soļi padodas vieglāk. Ilgi nav jāgaida, lai mana partnera ķermeņa valoda izteiktu pirmās frāzes un es ļautos tikt vadītai uz priekšu, sāniem un atpakaļ, veidojot neveiklus, bet patīkamus kombināciju virknējumus.

 

Bezgalīgais astoņnieks

Izrādās, ar staigāšanu vien nebūs pielikts punkts, jāiemācās vēl kāda lieta – ocho jeb astoņnieks. Es visai viegli varētu šo kustību parādīt, taču precīzi aprakstīt vārdiem nav iespējams. Vīrietis iešanas laikā nedaudz iegriež sievieti, un viņa ar kāju kustībām uz grīdas zīmē astoņnieku. Man gan labpatiktos teikt, ka tā ir bezgalības zīme, taču revolūciju tango vēsturē ienest vēl neesmu gatava. Varbūt nākamajā nodarbībā.

Astoņnieks dejai piešķir īpašu noskaņu, temperamentu un dzīvīgumu, ļaujot parasto iešanu deju ritmos pacelt jaunā līmenī. Šo kustību abi no sirds izbaudām pat tad, kad kājas sapinas un nav vairs tālu no gāšanās zemē. Skan mūzika, satiekas skatieni, soļi kļūst ātrāki, un šķiet, ka tā vairs nav dzīve – tas ir kino!

Saslimt uz mūžiem

Skaļrunī bļauj stipra spāņu vīrieša balss, un Aigars ar Mariju nodarbības nobeigumā ļauj izbaudīt viņu deju. Kāds man aiz muguras no vīna glāzes iemalko ūdeni, cits papēžu kurpes nomaina pret ērtām iešļūcenēm, bet man… man ir labi.

Aiz loga jau satumsusi Rīga, un es jūtos nedaudz apslimusi. Apslimusi ar tango. Varbūt tā nav hroniska slimība uz mūžu, taču tāds visai garš vīruss gan. “Kad nāksim nākamreiz?” es jautāju vīram. Atbilde pazūd kaut kur starp Vecrīgas jumtiem, taču kopā saspiestās plaukstas saka, ka pavisam drīz.

KONSULTANTI

Aigars studējis pedagoģiju, bet Marija – matemātiku. Tango abi dēvē par savu sirdsdarbu, kurā tiek ieguldīts gan laiks, gan enerģija.

Aigars pirmoreiz ar šo deju sastapās studiju laikā Vācijā, kad tika uzaicināts uz milongu. “Tad es ar to saslimu uz mūžu,” viņš apgalvo. Marijai savukārt mūzika un dejas patikusi jau kopš bērnības, bet uz tango atnākusi, jo dzīvē pietrūcis improvizācijas un radošuma.

Skolotāji stāsta, ka šī deja spēj sniegt labsajūtu gan miesai, gan dvēselei. Sākot no mākas saprast savu ķermeni un beidzot ar enerģijas apmaiņu starp partneriem. Tango palīdz attīstīt dažādas personības šķautnes, iepazīt sevi, partneri un uzlabot attiecības ar līdzcilvēkiem. Vīrieši kļūst vīrišķīgāki, sievietes – maigākas.

Uz nodarbībām parasti nāk cilvēki 25–40 gadu vecumā, taču tiek gaidīti arī jaunāki un vecāki dejotgribētāji. Vecākais apmeklētājs esot sasniedzis jau 90 gadu slieksni.

 

KĀ GĀJA VIŅAM

Emīls Edgars Liepiņš: Jāatzīst, man nudien patika viss. Gan zinošie cilvēki, kuri vadīja nodarbību, gan telpu dizains un mūzikas skaņas. Izbaudīju mieru, kas plūda no skolotājiem, kuri ļāva brīvi, bez steigas pašiem visu izmēģināt un saprast, bet neskopojās ar padomiem. Šī man bija otrā deju pieredze (ja neskaita vidusskolas diskotēkās pavadītās stundas). Esmu dejojis salsu – tā ir daudz vieglāka, jo kustības ir iestudētas un gandrīz nemaz netiek improvizēts. Ar tango ir citādi, sākumā šķita, ka būs grūti, taču vēlāk es to no sirds izbaudīju.

Tango vadošā loma ir vīrietim, tāpēc bija grūtāk vienlaikus koncentrēties uz deju soļiem, kustību izvēlēm un telpu. Man bija arī jānodrošina, lai partnere neuzskrietu citiem dejotājiem. Kad ar to tiku galā, process kļuva patīkamāks un sāka veidoties pirmās soļu kombinācijas.

Saistītie raksti

Rezumējot jāsaka: bija skaisti, jutos kā filmā – uz īstas deju grīdas, ar prožektoriem un visu pārējo. Arī es nedaudz inficējos ar patīkamo vīrusu, vārdā tango, un iesaku ikvienam to kaut vai reizi izbaudīt.

 

36,6 °C konsultanti AIGARS STIRNA UN MARIJA OKRUŽNOVA, tango skolotāji

LA.lv
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
3 vienkārši veidi, kā mājokli padarīt par savas labsajūtas un uzlādes “staciju”
10 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
15 idejas, kurp doties un ko apskatīt festivālā “Staro Rīga”
10 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO: mūziķis Goran Gora izzina Nāves salu, bet “Instrumenti” iepazīstas ar Ziemassvētku kauju vietām
10 stundas

Lasītākie raksti

Par svarīgo

VS
Viesturs Sprūde
Latvijā
Krievijas dezinformācijas apskats: Somiju mēģina “pievienot” Krievijai
12 minūtes
LL
LETA, LA.lv
Latvijā
FOTO, VIDEO. Saeimas deputāti sastrīdas par ārkārtas sēdes pārtraukšanu
3 minūtes
LE
LETA/LA.LV
Latvijā
FOTO, VIDEO. Saeimā šovakar turpina skatīt nākamā gada budžetu
36 minūtes
MA
Māris Antonevičs
Latvijā
Māris Antonevičs: Zaļo krāsu tur nemeklējiet
3 stundas
LA
LA.LV
Ekonomika
VIDEO. Ķīpsalā sāks būvēt Pīlēna projektēto multifunkcionālo ēku kompleksu olas formā
2 stundas