Hormoni, ko izstrādā cilvēka endokrīnā sistēma, ir ķīmiska reakcija – tie palīdz kontrolēt lielāko daļu mūsu ķermeņa funkciju organismā. Tie ir tik ļoti būtiski, jo tad, kad hormonu darbība tiek traucēta (to sauc par hormonālo disbalansu) cilvēks to izjūt kā garastāvokļa maiņas, emociju izmaiņas, mainīgu spēju uztvert informāciju, tas var izraisīt dažādas ādas problēmas, migrēnu, svara pieaugumu un citas nepatīkamas lietas.

Tāpēc ir svarīgi zināt, ka eksistē arī daži it kā nevainīgi ieradumi, kas var izraisīt hormonālo darbību traucējumus. Noskaidrosim, kuri tie ir?

1. Ēdiens, kas nesatur taukus

Ja tu vēlies nomest svaru un uzturā lieto pārāk liesu ēdienu, tu savam organismam atņem nepieciešamos taukus, holesterīnu un citus būtiskus produktus, kas nepieciešami, lai tavs ķermenis un hormoni spētu normāli funkcionēt. Lai sabalansētu savu svaru, pārliecinies, ka tavs ķermenis saņem arī pietiekoši daudz taukvielu, kas atrodas, piemēram, zivīs, piena produktos, riekstos un avokado.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

2. Kafija pēc plkst. 15:00

Izdzert kafijas krūzīti vēlā pēcpusdienā – skan jauki, tomēr nevajadzētu tā darīt. Kofeīns veicina kortizola izstrādāšanos, bet šis stresa hormons var padarīt tevi biklu, viegli aizkaitināmu un pat izraisīt bezmiegu. Ja tev tik ļoti garšo kafija, dzer to no rītiem.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

3. Neizgulēšanās

Miega stundu trūkums paaugstina stresa hormona kortizola līmeni asinīs, tāpat arī cukura koncentrāciju. Ja tu vairākas naktis mēnesī pavadi nomodā, visdrīzāk, tavs kortizola rādītājs sāk uzrādīt rekordus. Labā ziņa ir tā, ka pēc tam, kad tu izlīdzināsi savu miega grafiku, gan kortizola, gan cukura līmenis asinīs atgriezīsies normā.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

4. Roku dezinficēšana

Lai arī šķiet, ka antiseptiķi ir vislabākais glābiņš no infekcijām, kuras var “saķert” jebkurā sabiedriskā vietā, ja tu nelieto speciālos līdzekļus roku dezinficēšanai, tā gluži nav. Šo antiseptiķu ķīmiskais sastāvs, kā piemēram, triklozans, ietekmē estrogēnu līmeni, kas savukārt izraisa citu hormonu reakciju. Bez tam, antiseptiķi “nobeidz” visas baktērijas, pat tās, ko izstrādā mūsu organisms, kas var izraisīt ādas iekaisumu un sausumu.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

5. Pārāk daudz treniņu

Regulāras sporta nodarbības ir ļoti noderīgas tavam ķermenim, tomēr, ja tu pārspīlē, stresa hormons kortizols sāk kontrolēt savu organismu un izraisa cukura līmeņa paaugstināšanos, kas, savukārt, ietekmē citus hormonus tavā organismā. Ja tu nevēlies kritiski zemu libido un pat neauglību, samazini treniņu daudzumu nedēļā un kombinē sporta veidus, variējot ar slodzi. Kombinē kardio treniņus ar jogu un eaizmirsti par garām pastaigām.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

6. Atvaļinājuma trūkums

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Ja tu dzīvo nemitīgā “darba stresā”, nespējot “izslēgt” savu domāšanu no pienākumiem – tavas smadzenes nesaņem atpūtu. Ja tu neproti savu brīvo laiku pavadīt rimtās sarunās ar sev tuvajiem cilvēkiem, pastaigām ar suni vai pat vienkārši aizejot uz kino, agri vai vēlu tas tevi ļoti slikti ietekmēs. Lai organisms spētu darboties pilnvērtīgi darba stresa situācijās, ir nepieciešams daudz vitamīnu un minerālvielu, un jo vairāk tu tērē savu enerģijas degvielu, pārstrādājot “sliktas” ziņas, jo grūtāk tavam organismam ir noturēt līmeni, kurā tu jūties labi.

7. Kosmētika ar parabēniem

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Šampūns, kondicionieris, losjons vai dušas gēls, kas satur parabēnus patiesībā ļoti nopietni var ietekmēt hormonālo balansu un pat paaugstināt vēža attīstības risku. Žurnāls Applied Technology tika publicējis datus, ka 99% audu paraugos pacientiem ar vēzi ir bijusi tieša saistība ar piecu veidu parabēniem, kas tiek plaši lietoti kosmētikā. Lai gan zinātnieki joprojām nav guvuši skaidrus pierādījumus šim apgalvojumam, tik un tā tiek ieteikts no šādiem produktiem izvairīties.